Dit is de nieuwe Smart #1!

Het oude Smart is dood, dit is de nummer 1 van de nieuwe aanpak van het merk.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 08 april 2022
  • Lancering

Kleine tweezitters die even praktisch waren is de stad als vreemd daarbuiten… die maakt Smart niet meer. Onze spionnen wisten het eerste in samenwerking met het Chinese Geely gebouwde model van het nieuwe Smart onlangs nog te betrappen, maar nu heeft het merk zijn nieuwe elektrische SUV officieel onthuld.

Moderne look

Qua look zijn er geen verrassingen. De productieversie van de Smart #1 lijkt als twee druppels water op de in september vorig jaar op het Salon van München voorgestelde conceptversie. Heel origineel kan je dat design niet noemen. Het heeft iets van de elektrische SUV’s van moederhuis Mercedes en een dak dat rechtstreeks van de Opel Adam lijkt te komen. Frameloze deuren en verzonken deurgrepen geven het geheel meer een premium uitstraling.


Dat is ook de indruk die de Smart #1 binnenin geeft. De zwevende middenconsole, modern uitziende materialen, een cleane look met een 12,8 duim groot infotainmentscherm met een 9,2 duim groot instrumentencluster dat vervolledigd wordt door een 10 duim groot head-up display… mijlenver van de plastic interieurs van de Smart-modellen van weleer. Fysieke knoppen zijn er nauwelijks, alles gebeurt via het scherm. Verder zijn er 7 airbags en belooft Smart een uitgebreid pakket van actieve rijhulpmiddelen.

Groeischeut

Qua afmetingen kan je de eerste SUV van Smart op foto niet echt goed inschatten, maar als je weet dat hij op 19 duim grote velgen staat, weet je ook dat hij in vergelijking met de oude modellen van het merk een flinke groeischeut gekregen heeft. Hij is 4270 mm lang en 1822 mm breed, zowat de afmetingen van een VW Golf 8, maar wel 1636 mm hoog, eerder vergelijkbaar met een VW Tiguan. Leeg zet hij maar liefst 1820 kg op de weegschaal!


Dankzij een wielbasis van 2750 mm is de Smart #1 vanbinnen ruim. Hij biedt plaats voor vijf en de achterbank is verschuifbaar in twee delen, waardoor er van 273 tot 411 liter beschikbaar is in de koffer, plus nog wat plaats vooraan voor de laadkabel.

Tot 440 km rijbereik

Bij de officiële lancering heeft Smart ook de technische details bekendgemaakt. De Smart #1 is uitgerust met een 200 kW (272 pk) en 343 Nm sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft. Acceleratietijden geeft het merk niet vrij, maar de topsnelheid bedraagt 180 km/u.

Onder de vloer zit een NCM batterijpakket met een vermogen van 66 kWh, wat moet zorgen voor een maximaal rijbereik van 440 km gemeten volgens de WLTP-cyclus. Laden kan via wisselstroom aan maximum 22 kW en via gelijkstroom aan 150 kW. Daarmee laadt de Smart #1 van 10% tot 80% in respectievelijk 3 uur of 30 minuten.

Prijzen zijn er nog niet, maar de bestellen kan na de zomer voor levering begin 2023.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Smart.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km