Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De markt van de gepantserde auto’s kent een ongezien succes. Vandaag worden zo’n 50.000 van dit soort wagens over de hele wereld verkocht. Een derde gaat naar Zuid-Amerika, de rest wordt verdeeld over Rusland, het Midden-Oosten en Afrika.
Natuurlijk wil Audi daar ook een graantje van meepikken, liefst in het hoogste segment, naast Mercedes, BMW en dergelijke meer. Het is dus geen verrassing dat de jongste A8 is aangepakt en in zijn meest solide versie ooit komt. Deze nieuwe variant kan een hele resem aan projectielen en explosieven weerstaan. Audi spreekt van beschermingsgraad VR9, wat betekent dat de kogels van een M60-machinegeweer geen kans maken.
De A8 L Security is uitgerust met talrijke verstevigingen waardoor hij granaatinslagen verteert, impacts van langeafstandsgeweren en het spervuur van automatische wapens. Als in het motorcompartiment brand zou uitbreken, wordt het vuur heel snel gedoofd. Dezelfde technologie is geïntegreerd bij de benzinetank, de wielkasten en zelfs de onderkant van de wagen.
Het interieur van zijn kant heeft een eigen zuurstoftank om de passagiers een paar minuten in leven te houden wanneer bijvoorbeeld een gaswolk wordt doorkruist. Als de auto overkop gaat, is er een systeem dat de scharnieren doet ontploffen zodat de inzittenden kunnen ontsnappen. Alle aanpassingen vergen liefst 400 werkuren extra in vergelijking met een conventionele A8.
Om al die techniek op waardige wijze voort te bewegen kiest Audi voor de motor van de S8, namelijk een 4.0-V8 biturbo van 571 pk en 800 Nm. Gezien het leeggewicht van bijna 4 ton zijn een sprint van 0 naar 100 km/u in 6,3 tellen en een top van 210 km/u meer dan aanvaardbaar. Reken echter wel op een startprijs van 680.000 euro als je wenst je te verplaatsen in deze elegante tank.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.