Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het merk geeft de eerste beelden van zijn eerste 100% elektrische berline vrij nog voor hij zijn (gecamoufleerd) debuut maakt op de CES in Las Vegas.
Het was één van de modellen in onze lijst van 10 niet te missen nieuwkomers in 2023, en lang hebben we er niet op moeten wachten. Hij is dan nog wel gecamoufleerd, maar toch geven deze eerste foto’s al een redelijk duidelijke blik van hoe de ID.7 eruit zal zien, met onder andere de verzonken deurgrepen van de ID. Aero concept die behouden blijven.
Maar deze eerste reeks foto’s zijn vooral de aanleiding voor het vrijgeven van iets meer info over de techniek en het interieur van de ID.7. Dat het model op het 100% elektrische MEB-platform van VW staat, is natuurlijk geen verrassing, maar de wielbasis is daarbij verlengd tot 2,97 meter, zo’n 20 centimeter langer dan de huidige modellen uit het ID.-gamma in Europa en zelfs 10 cm langer dan die van de standaard VW Phaeton… Dat belooft dan ook heel wat binnenruimte.
Over de buitenafmetingen heeft VW het nog niet, maar het is wel duidelijk dat de ID.7 inzet op een uitgekiende aerodynamica. Daarvoor zorgen ook de aflopende daklijn, de verzonken deurgrepen en luchtinlaten vooraan die een soort luchtgordijn vormen dat de luchtstroom rond de auto moeten leiden. Dat moet helpen om een rijbereik tot 700 km WLTP op één batterijlading mogelijk te maken, al geeft VW de capaciteit van die batterij nog niet vrij.
Binnenin pakt Volkswagen uit met een “nieuw schermenconcept” met een 15 duim centraal scherm, een kleine en in het dashboard ingewerkte instrumentencluster en een head-up display met ‘augmented reality’. De klimaatcontrole moet makkelijker te bedienen zijn omdat de instellingen in het eerste niveau van het infotainmentsysteem verwerkt zitten en de ‘touch sliders’ nu verlicht zijn.
En nu we het toch hebben over de klimaatcontrole: de ID.7 is uitgerust met een intelligente bediening van het systeem. Zo begint de auto al te verwarmen of te koelen wanneer de bestuurder de auto nadert en het koud of warm is. ‘Smart Air Vents’ over de hele breedte van het dashboard zorgen dan weer voor een snellere en dynamische verdeling van de lucht in het interieur, bijvoorbeeld rechtstreeks naar het lichaam van de inzittenden.
De wereldpremière van de ID.7 zonder camouflage is gepland voor de lente van dit jaar. De exemplaren voor de Europese markt zullen gebouwd worden in de VW-fabriek in het Duitse Emden.
Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Volkswagen-zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.