Dit is de Volkswagen ID.7 in avant-première

Het merk geeft de eerste beelden van zijn eerste 100% elektrische berline vrij nog voor hij zijn (gecamoufleerd) debuut maakt op de CES in Las Vegas.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 04 januari 2023
  • Lancering
  • 2.158 weergaven

Het was één van de modellen in onze lijst van 10 niet te missen nieuwkomers in 2023, en lang hebben we er niet op moeten wachten. Hij is dan nog wel gecamoufleerd, maar toch geven deze eerste foto’s al een redelijk duidelijke blik van hoe de ID.7 eruit zal zien, met onder andere de verzonken deurgrepen van de ID. Aero concept die behouden blijven.

Tot 700 km

Maar deze eerste reeks foto’s zijn vooral de aanleiding voor het vrijgeven van iets meer info over de techniek en het interieur van de ID.7. Dat het model op het 100% elektrische MEB-platform van VW staat, is natuurlijk geen verrassing, maar de wielbasis is daarbij verlengd tot 2,97 meter, zo’n 20 centimeter langer dan de huidige modellen uit het ID.-gamma in Europa en zelfs 10 cm langer dan die van de standaard VW Phaeton… Dat belooft dan ook heel wat binnenruimte.

Over de buitenafmetingen heeft VW het nog niet, maar het is wel duidelijk dat de ID.7 inzet op een uitgekiende aerodynamica. Daarvoor zorgen ook de aflopende daklijn, de verzonken deurgrepen en luchtinlaten vooraan die een soort luchtgordijn vormen dat de luchtstroom rond de auto moeten leiden. Dat moet helpen om een rijbereik tot 700 km WLTP op één batterijlading mogelijk te maken, al geeft VW de capaciteit van die batterij nog niet vrij.

Het interieur

Binnenin pakt Volkswagen uit met een “nieuw schermenconcept” met een 15 duim centraal scherm, een kleine en in het dashboard ingewerkte instrumentencluster en een head-up display met ‘augmented reality’. De klimaatcontrole moet makkelijker te bedienen zijn omdat de instellingen in het eerste niveau van het infotainmentsysteem verwerkt zitten en de ‘touch sliders’ nu verlicht zijn.

En nu we het toch hebben over de klimaatcontrole: de ID.7 is uitgerust met een intelligente bediening van het systeem. Zo begint de auto al te verwarmen of te koelen wanneer de bestuurder de auto nadert en het koud of warm is. ‘Smart Air Vents’ over de hele breedte van het dashboard zorgen dan weer voor een snellere en dynamische verdeling van de lucht in het interieur, bijvoorbeeld rechtstreeks naar het lichaam van de inzittenden.

De wereldpremière van de ID.7 zonder camouflage is gepland voor de lente van dit jaar. De exemplaren voor de Europese markt zullen gebouwd worden in de VW-fabriek in het Duitse Emden.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische Volkswagen? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Volkswagen-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

De Mitsubishi Colt doet een beroep op de diensten van de Renault Clio

Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

5 Vragen aan Jon Williams: Ford verdwijnt niet uit Europa

In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.

En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

En de grootste autogroep wereldwijd is… Toyota

Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km