Dit is een van de vreemdste auto’s ter wereld

De Bédélia is zonder twijfel een van de meest ongewone auto’s ooit. Zijn werking en techniek zouden het de chauffeur van 2018 niet makkelijk maken.

  • Piette François
  • 03 januari 2018

Robert Bordeau en Henri Deveaux waren twee Parijzenaars die de eerste letters van hun achternaam namen om een nieuw merk te beginnen. Hun doel: een snelle en sportieve “cyclecar” bouwen. Een wat? Een machine die het midden hield tussen een auto en een motor, die licht en fiscaal voordelig was. In de jaren 20 was het populair, maar daarna nam de interesse van het grote publiek af. Na de Tweede Wereldoorlog waren cyclecars volledig verdwenen.

Twee plaatsen achtereen

De Bédélia was een van de eerste cyclecars. Hij werd voorgesteld in 1910 en legde een spectaculaire technische fiche voor: twee plaatsen in tandem, met de chauffeur… achteraan, een overbrenging via riem en… geen versnellingsbak. In plaats daarvan kon de aandrijfriem zakken op een ander stel wielen om zo een tweede versnelling te vormen. Daarvoor moesten de passagier vooraan en de chauffeur elk een hendel bedienen.

Evoluties

Onder de motorkap waren er meerdere mogelijkheden, waaronder een eencilinder en tweecilinder in V-vorm. Die laatste kwam uit de luchtvaart en was maar weinig betrouwbaar: meestal werkte hij niet langer dan… 30 uur. Toch evolueerde de Bédélia, door zijn transmissiehendels bij de chauffeur te plaatsen en later over te schakelen naar een klassieke manuele transmissie met drie verzetten. Helemaal conformistisch werd het toen de twee plaatsen naast elkaar werden gezet in plaats van achter elkaar.

Commerciële carrière

De Bédélia werd geproduceerd van 1910 tot 1925, maar leed onder praktischere en makkelijker bruikbare concurrenten, een wankele betrouwbaarheid (zowel motor als aandrijving), een onhandige opstelling, en vooral de commerciële scheiding tussen zijn twee oprichters. Desondanks vond de auto zijn publiek, en haalde hij tot de Eerste Wereldoorlog heel wat raceoverwinningen. De totale productie wordt geschat op ongeveer 3.000 exemplaren, waarvan er nog een handvol overblijft.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km