Het is moeilijk te geloven, maar onder dit indrukwekkende koolstofvezel koetswerk zit een Porsche 912 uit 1966! Al is daar vandaag natuurlijk niet veel meer van over. Bye bye viercilinder van toen, die is vervangen door een 4 liter biturbo zescilinder boxer! Het blok levert een fenomenaal vermogen van 1.400 pk dat naar de 4 wielen wordt gestuurd!
Een imposant koetswerk...
De prestaties van deze machine zijn niet bekendgemaakt, maar er is geen twijfel over dat ze even goed moeten zijn als de look van het beest. Voeg daarbij de zeer (zeer) imposante aerodynamische addenda en het is zeer waarschijnlijk dat de Amerikaan op het hoogste schavot zal eindigen.
"Het is de gemeenste 911 ter wereld!”
Omdat Ken Block is wie hij is, mikt hij op niets minder dan een overwinning op de Amerikaanse berg! Betim Berisha, de bouwer van deze helse machine, zal hem niet tegenspreken: "Er is niets waanzinniger qua technologie, vermogen, aerodynamica en visuals. Het is de gemeenste 911 ter wereld!" Weet je wat? We geloven hem op zijn woord...
Hooni-wat?
De naam "Hoonipigasus" werd niet toevallig gekozen: "Hooni" komt van Ken Block's team, Hoonigan. "Pig" verwijst naar de roze kleurstelling die een eerbetoon is aan de beroemde 917 die in 1971 in Le Mans racete met een livrei die hem de bijnaam "Pink Pig" opleverde. Om zijn lange naam volledig te maken, moet je voor het laatste deel, "Asus", gewoon kijken naar het gevleugelde paard op de zijkanten. Afspraak op 26 juni voor de 100ste editie van de Pikes Peak om te weten te komen of Hoonipigasus op het hoogste schavot van het podium zal eindigen.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.