Het Europese milieuagentschap EEA heeft een
rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat in 2019 de gemiddelde CO2-uitstoot van
nieuw ingeschreven personenwagens en bestelwagens onder de kritische grens is
gebleven die de Europese overheid had bepaald.
Toch vereist dat goede nieuws enige nuance,
want de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is al drie jaar na elkaar aan
het stijgen. Een merkwaardige paradox in een tijd waar autobouwers alles doen
om de uitstoot te verminderen binnen het kader van de steeds strengere
uitstootnormen.
Wat verklaart dan die stijging?
Concreet lag de gemiddelde CO2-uitstoot (van
nieuwe auto’s ingeschreven in de EU, het VK, Noorwegen en IJsland) gemeten
tijdens laboratoriumtests in 2019 op 122 g/km, wat gemiddeld 1,6 g/km meer was
dan in 2018. De bestelwagens zijn daarentegen op hetzelfde niveau gebleven, met
zowel in 2018 als in 2019 een uitstoot van 158 g/km gemiddeld.
De verklaring voor die verhoging is niet ver te
zoeken. Enerzijds kopen we tegenwoordig met zijn allen meer benzinewagens dan
diesels – en we weten dat die eerste doorgaans een iets hogere CO2-uitstoot
hebben – en anderzijds vallen vandaag vooral benzine-SUV’s in de smaak bij het
grote publiek. Die zijn zwaarder en stoten dus logischerwijze ook meer uit. Op
die manier is het niet meer zo verrassend dat het Europese wagenpark steeds
meer CO2 begint uit te stoten.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.