Dit is waarom de CO2-uitstoot van moderne auto’s stijgt

De stijging laat zich door twee factoren verklaren.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 07 juni 2021
  • Sector

Het Europese milieuagentschap EEA heeft een rapport gepubliceerd waaruit blijkt dat in 2019 de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuw ingeschreven personenwagens en bestelwagens onder de kritische grens is gebleven die de Europese overheid had bepaald.

Toch vereist dat goede nieuws enige nuance, want de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s is al drie jaar na elkaar aan het stijgen. Een merkwaardige paradox in een tijd waar autobouwers alles doen om de uitstoot te verminderen binnen het kader van de steeds strengere uitstootnormen.

Wat verklaart dan die stijging?

Concreet lag de gemiddelde CO2-uitstoot (van nieuwe auto’s ingeschreven in de EU, het VK, Noorwegen en IJsland) gemeten tijdens laboratoriumtests in 2019 op 122 g/km, wat gemiddeld 1,6 g/km meer was dan in 2018. De bestelwagens zijn daarentegen op hetzelfde niveau gebleven, met zowel in 2018 als in 2019 een uitstoot van 158 g/km gemiddeld.

De verklaring voor die verhoging is niet ver te zoeken. Enerzijds kopen we tegenwoordig met zijn allen meer benzinewagens dan diesels – en we weten dat die eerste doorgaans een iets hogere CO2-uitstoot hebben – en anderzijds vallen vandaag vooral benzine-SUV’s in de smaak bij het grote publiek. Die zijn zwaarder en stoten dus logischerwijze ook meer uit. Op die manier is het niet meer zo verrassend dat het Europese wagenpark steeds meer CO2 begint uit te stoten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Daimler AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km