Dit is waarom de Europese automarkt zo hard krimpt

De verkoopcijfers liggen op het niveau van die van 1995…

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 oktober 2021
  • Sector

Met 718.598 nieuw verkochte auto’s in september van dit jaar is de Europese automarkt teruggevallen op zijn niveau van 1995, of 23,1 procent gekrompen in vergelijking met 2020. Vorig jaar hebben de constructeurs zich nog kunnen herpakken na het einde van de lockdown, maar vandaag, één jaar later, wordt de conjunctuur gekenmerkt door een “gebrek aan voertuigen als gevolg van het tekort aan halfgeleiders”, zo meldt de Vereniging van Europese autoconstructeurs.

De grootste markten noteerden dalingen van twee cijfers. Tussen september 2020 en september 2021 is de Duitse markt bijvoorbeeld met 25,7 procent gekrompen, de Italiaanse met 32,7 procent, de Franse met 20,5 procent en de Spaanse met 15,7 procent. België doet niet beter, met een val van 26 procent.

Chips gevraagd!

De vraag naar elektronische onderdelen blijft zeer groot in de autosector nu auto’s steeds meer met allerlei soorten elektronische systemen worden uitgerust. En nu de activiteiten terug aantrekken na de opheffing van de beperkingen om gezondheidsredenen merken constructeurs dat ze in concurrentie gaan met andere chipverslindende industrietakken (computers, smartphones of andere geconnecteerde objecten). Die gaan aan de haal met een groot deel van deze onderdelen, die hoofdzakelijk in Azië worden geproduceerd.

Pessimisme

Indien het tekort “niet snel kan worden opgelost zullen de verwachtingen nog naar beneden moeten worden bijgesteld” voor oktober, zo gaf afgelopen dinsdag de Britse vereniging van autoconstructeurs (SMMT) aan. Deze situatie zou “een groot deel van 2022 doorzetten”, temeer nu “nieuwe opflakkeringen van de Delta-variant van Covid belangrijke producerende landen in Oost-Azië treffen”.

In september kon enkel de Koreaanse groep Hyundai-Kia stijgende verkoopcijfers noteren. Maar in de eerste negen maanden van het jaar trokken leiders Volkswagen en Stellantis zich aardig uit de slag, met een groei van 8,1 procent in de verkoopcijfers van de Duitse groep en 8,3 procent voor het Italiaans-Frans-Amerikaanse conglomeraat. Daartegenover staat dat de Renault-groep ondanks de mooie prestaties van Dacia zijn verkoop zag dalen sinds het begin van het jaar (-6,5 procent). Hetzelfde geldt voor Daimler (-5,6 procent), Ford (-11,2 procent) of Nissan (12,4 procent).


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Obi Onyeador / unsplash.com.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km