Dit is waarom DriveNow uit Brussel weggaat

Op 29 februari 2020 geeft DriveNow er definitief de brui aan in ons land.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 december 2019
  • Sector

ShareNow, het resultaat van de fusie tussen DriveNow (BMW) en Car2Go (Daimler), gaat zijn activiteiten in Europa en Noord-Amerika terugschroeven. De twee Duitse autogroepen zullen namelijk op 29 februari 2020 hun aanbod van free floating-deelwagens in Brussel, Londen en Firenze schrappen. Ook de VS en Canada blijven niet gespaard van sluitingen. Die beslissing is ingegeven door “het instabiele algemene mobiliteitslandschap en de stijgende kosten”.

Deelwagens worden vaak voorgesteld als een goed alternatief voor privéwagens, omdat ze zowel duurzaam als betaalbaar zijn. Ze kampen echter met forse concurrentie van taxidiensten als Uber en Lyft en, in België, de heilige bedrijfswagen. Daarom is het gebruik ervan bij ons nooit echt van de grond gekomen, of toch niet genoeg om de door ShareNow beoogde winstmarges te halen.

De Duitse groep is niet de enige die het gelag betaalt voor de “complexe realiteit”. Ook General Motors heeft Maven, zijn deelwagendienst, in acht Noord-Amerikaanse steden moeten opgeven, en Ford doet hetzelfde met zijn pendeldienst Chariot.

Poppy springt in het gat

Het enige free floating-deelbedrijf dat nog in Brussel actief blijft, is Poppy, een dochterbedrijf van D’Ieteren. Het is ook actief in Antwerpen en bezit 300 auto’s, 300 scooters en 400 steps. Het merk met de rode kleuren had eerder al de klantenportefeuille overgenomen van Zipcar, dat in februari 2019 uit Brussel is weggegaan.

Na de aankondiging van het vertrek van ShareNow heeft Poppy onmiddellijk gemeld dat het zijn wagenparken in Brussel en Antwerpen zal uitbreiden, met onder meer een verdriedubbeling van het aantal beschikbare auto’s in de hoofdstad. D’Ieteren meent dat het jonge bedrijf in 2021 winstgevend zal zijn.
BMW

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: ShareNow.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km