Dit speeltje is een volwaardige auto en vandaag is het een fortuin waard

Op het eerste gezicht zou je denken dat dit een speelgoedautootje voor kinderen is. Toch is het een volwaardige automobiel, die in zijn tijd bovendien relatief populair was. Maak kennis met de Rovin D2, een Franse micro-auto met opmerkelijke eigenschappen…
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 mei 2021
  • Divers

Dit speeltje is een volwaardige auto en vandaag is het een fortuin waard

Tijdens de Tweede Wereldoorlog beseffen vele ingenieurs dat de wereld na de strijd nooit meer dezelfde zal zijn. De Franse auto-industrie, die in de jaren ’20 en ’30 gekenmerkt was door weelderige machines, moest rationeler worden: zodra de vrede terugkeerde, moest Frankrijk mobiel worden gemaakt met zo goedkoop mogelijke machines.

Dit speeltje is een volwaardige auto en vandaag is het een fortuin waard

Robert en Raoul Rovin, die aan het eind van de jaren ’20 al een toffe “cycle car” hadden gebouwd, ontwikkelden tijdens de oorlog een prototype van een voertuig dat het midden hield tussen een auto en een scooter. In 1947 werd op het salon van Parijs de productieversie D2 voorgesteld. De Rovin D2 was zo goedkoop mogelijk gemaakt, met een slechts 2,8 meter kort (zelfdragend) koetswerk dat zo eenvoudig mogelijk was gehouden. Technisch gezien koos hij nochtans voor vrij gesofisticeerde oplossingen: een watergekoelde tweecilinderboxer en achterwielaandrijving via een ketting.

Dit speeltje is een volwaardige auto en vandaag is het een fortuin waard

De Rovin D2 kende een mooi succes: van 1947 tot 1948 zijn er zo’n 700 exemplaren van gemaakt. Vandaag is deze guitige Fransman uiterst zeldzaam op de markt te vinden. In 2013 is een exemplaar geveild voor liefst 40.000 dollar.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Darin Schnabel / RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Ford Mustang: twee speciale versies in Europa voor 60ste verjaardag

Ford Mustang: twee speciale versies in Europa voor 60ste verjaardag

Om de 60ste verjaardag van de Mustang te vieren, kondigt Ford twee nieuwe speciale versies aan voor de Europese markt. Maar ook de Mustang GTD komt onze kant op!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km