Lang
voor Google of Tesla heeft een Zuid-Koreaanse professor een auto zonder
bestuurder ontwikkeld die het land met succes heeft doorkruist. Dat was aan het
begin van de jaren negentig.
Sepulchre Pierre-Benoit
06 april 2021
Divers
Een Kia en een PC
In 1993 kocht professor Han Min-Hong een Kia
Visto. Na twee jaar onderzoek en ontwikkeling had hij de compacte auto
uitgerust met een desktop, een scherm en een klavier en was hij klaar om hem in
het verkeer los te laten. De auto legde meer dan 300 kilometer af zonder
problemen, en dat op de drukste snelweg van het land, tussen Seoel en Busan.
Zuid-Korea was destijds echter vooral een
grootmacht in zware industrie en minder het technologische centrum dat het
vandaag is. De professor herinnert zich nog dat hij te horen kreeg: “Waarom een
nieuwe technologie ontwikkelen als je die kan kopen?”. Zijn project werd gezien
als gewaagd, terwijl sommigen zich afvroegen of hij wel een levensverzekering
had en of zijn vrouw op de hoogte was van zijn “gestoorde activiteiten”.
Geen interesse van hogerhand
De professor was zelf nochtans zo overtuigd
dat zijn auto’s veilig waren dat hij zelden zijn gordel droeg. De regering zag
echter geen interesse in zijn project en besliste om de financiering van zijn
activiteiten aan de universiteit stop te zetten. Zijn uitvinding had van het
land een dominante speler kunnen maken in een sector die vandaag grotendeels in
handen is van Amerikaanse bedrijven.
Een troost voor mijnheer Han: De universiteit
van Korea noemt hem vandaag “een pionier en een internationale held in
kunstmatige intelligentie”. De professor bedacht ook het eerste automobiele
navigatiesysteem van Zuid-Korea en een mini-helikopter als voorloper van de
drones van vandaag.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom. Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Ben jij er klaar voor om de sensatie van je leven te ervaren? Vroom heeft 20 felbegeerde plaatsen veiliggesteld, zodat jij de co-piloot kan worden van een Porsche GT3 of Porsche Taycan Turbo S tijdens de Porsche Club Francorchamps Days op 13 of 14 april. Wees er snel bij voordat deze unieke kans aan je voorbij gaat!