Uit de 37 oorspronkelijk weerhouden modellen
zijn er 7 gekozen. Aan de vooravond van het salon van Genève zullen we dan
weten wie de “Auto van het Jaar 2018” wordt en dus het stokje overneemt van de
Peugeot 3008.
Alfa
Romeo Stelvio
De eerste SUV van Alfa Romeo slaat hard toe
door de kwaliteiten over te nemen van de berline Giulia (evenwichtig onderstel,
sportieve lijn) en zijn grootste fouten te verbeteren (binnenruimte, koffer,
moduleerbaarheid).
Tegenover de nieuwe BMW 7-Reeks en de
bijgewerkte Mercedes S-Klasse heeft Audi keihard gewerkt om een A8 te
ontwikkelen die de vergelijking aankan. De constructeur zou weleens kunnen
verrassen, met een model dat autonoom rijdt onder de 60 km/h… Of toch op
bepaalde markten.
BMW
5-Reeks
De nieuwe BMW 5-Reeks is veel minder sportief
dan voordien en geeft nu voorrang aan het comfort en aan een technologische
uitrusting. Die nieuwe filosofie past bij de verlangens van de klanten.
Citroën
C3 Aircross
Deze kleine SUV is een aangename verrassing:
hij is erg ruim, zeer praktisch en moduleerbaar als een eenvolumer. Bovendien
respecteert hij de huistradities door een hoogwaardig comfort te bieden.
Kia
Stinger
“The Power to Surprise”, dat is de merkslogan
van Kia. En verrassen, dat doet deze Stinger absoluut. Kia biedt namelijk een
reëel alternatief voor premium coupé-berlines, met een achterwielaangedreven
model dat is ontwikkeld door een voormalig ingenieur van BMW M.
Seat
Ibiza
De Ibiza is de eerste auto die gebruik mag
maken van het kleinste modulaire platform van de groep (dat ook te vinden is
onder de nieuwe VW Polo en de toekomstige Audi A1). Hij klimt duidelijk op door
uitrusting over te nemen die tot op heden het voorrecht was van veel duurdere
modellen.
Volvo
XC40
De XC40 is de eerste Volvo die op het nieuwe
platform voor compacte modellen staat. Hij verrast met zijn innoverende stijl,
zijn verfijnd-Zweedse interieur, zijn uitmuntende veiligheidsuitrusting en…
zijn ietwat elitaire prijscatalogus…