Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Aan het hoofd van de 8-Reeks Coupé en Cabriolet komt deze M8 van 600 pk. Mag het iets meer zijn? Dan zijn ze er ook als M8 Competition, met 625 pk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juni 2019

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Enkele dagen voor de officiële voorstelling op het #NextGen-evenement in München eind deze maand laat BMW zijn M8 en M8 Cabriolet zien. Meteen verschijnen ze ook als radicale M8 competition.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M850i als basis

Technisch gebruiken deze nieuwe modellen dezelfde 4.4 V8 met twee turbo’s die de M850i al gebruikt. Heel wat technische wijzigingen zorgen voor een vermogensboost van 530 naar 600 pk. In de M8 Competition gaat het zelfs om 625 pk. In beide gevallen bedraagt het koppel 750 Nm. Dat vermogen gaat via een instelbare vierwielaandrijving (4WD, 4WD Sport en 2WD) die we al uit de M5 kennen. Ondanks zijn afmetingen haalt de 8-Reeks 100 km/u in 3,3 seconden, en zelfs 3,2 seconden als Competition. De cabriolet doet 3,4 en 3,3 seconden over dezelfde oefening.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition
Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M-livrei

De 8-Reeks krijgt uiteraard ook een specifiek M-jasje aangemeten. Zo is er een diffusor achteraan met vier uitlaatpijpen en zien we heel wat opzichtige luchtinlaten. De M8 Coupé krijgt een dak uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt, de M8 Cabriolet een stoffen kap die in 15 seconden wegklapt.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition
Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M-modus

Aan boord noteren we een M Mode-knop op de middenconsole, waarmee je de parameters van de rijhulp kunt instellen (waaronder nieuwe instelbare remmen), net als de gegevens op het instrumentenpaneel en op het head-updisplay. De M Mode geeft toegang tot de rijmodi Road en Sport, en op de Competition-modellen tot de rijmodus Track.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km