Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Aan het hoofd van de 8-Reeks Coupé en Cabriolet komt deze M8 van 600 pk. Mag het iets meer zijn? Dan zijn ze er ook als M8 Competition, met 625 pk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juni 2019
  • 213 weergaven

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Enkele dagen voor de officiële voorstelling op het #NextGen-evenement in München eind deze maand laat BMW zijn M8 en M8 Cabriolet zien. Meteen verschijnen ze ook als radicale M8 competition.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M850i als basis

Technisch gebruiken deze nieuwe modellen dezelfde 4.4 V8 met twee turbo’s die de M850i al gebruikt. Heel wat technische wijzigingen zorgen voor een vermogensboost van 530 naar 600 pk. In de M8 Competition gaat het zelfs om 625 pk. In beide gevallen bedraagt het koppel 750 Nm. Dat vermogen gaat via een instelbare vierwielaandrijving (4WD, 4WD Sport en 2WD) die we al uit de M5 kennen. Ondanks zijn afmetingen haalt de 8-Reeks 100 km/u in 3,3 seconden, en zelfs 3,2 seconden als Competition. De cabriolet doet 3,4 en 3,3 seconden over dezelfde oefening.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition
Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M-livrei

De 8-Reeks krijgt uiteraard ook een specifiek M-jasje aangemeten. Zo is er een diffusor achteraan met vier uitlaatpijpen en zien we heel wat opzichtige luchtinlaten. De M8 Coupé krijgt een dak uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt, de M8 Cabriolet een stoffen kap die in 15 seconden wegklapt.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition
Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M-modus

Aan boord noteren we een M Mode-knop op de middenconsole, waarmee je de parameters van de rijhulp kunt instellen (waaronder nieuwe instelbare remmen), net als de gegevens op het instrumentenpaneel en op het head-updisplay. De M Mode geeft toegang tot de rijmodi Road en Sport, en op de Competition-modellen tot de rijmodus Track.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Pas op voor je ogen: dit is de gigantische BMW Concept XM !

Zowel door zijn radiatorrooster, zijn stijl als zijn technische fiche kan je niet naast deze super-SUV kijken!

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Mercedes Vision EQXX komt dichterbij

Het merk onthult een tweede teaser van zijn elektrische marathonloper.

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

Tesla Model S Plaid grote stap dichter bij circuitwaardigheid

In Noord-Amerika biedt de constructeur een nieuwe optie aan die de Model S Plaid meer geschikt maakt voor het circuit.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.975
2021
10 km

Diesel, Manueel

€ 28.495
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 13.490
2018
52.966 km

Diesel, Automaat

€ 18.299
2014
97.000 km

Diesel, Automaat

€ 32.897
2018
61.000 km

Diesel, Manueel

€ 49.999
2018
11.000 km