Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Aan het hoofd van de 8-Reeks Coupé en Cabriolet komt deze M8 van 600 pk. Mag het iets meer zijn? Dan zijn ze er ook als M8 Competition, met 625 pk.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 juni 2019
  • 404 weergaven

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Enkele dagen voor de officiële voorstelling op het #NextGen-evenement in München eind deze maand laat BMW zijn M8 en M8 Cabriolet zien. Meteen verschijnen ze ook als radicale M8 competition.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M850i als basis

Technisch gebruiken deze nieuwe modellen dezelfde 4.4 V8 met twee turbo’s die de M850i al gebruikt. Heel wat technische wijzigingen zorgen voor een vermogensboost van 530 naar 600 pk. In de M8 Competition gaat het zelfs om 625 pk. In beide gevallen bedraagt het koppel 750 Nm. Dat vermogen gaat via een instelbare vierwielaandrijving (4WD, 4WD Sport en 2WD) die we al uit de M5 kennen. Ondanks zijn afmetingen haalt de 8-Reeks 100 km/u in 3,3 seconden, en zelfs 3,2 seconden als Competition. De cabriolet doet 3,4 en 3,3 seconden over dezelfde oefening.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition
Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M-livrei

De 8-Reeks krijgt uiteraard ook een specifiek M-jasje aangemeten. Zo is er een diffusor achteraan met vier uitlaatpijpen en zien we heel wat opzichtige luchtinlaten. De M8 Coupé krijgt een dak uit plastic dat met koolstofvezel werd versterkt, de M8 Cabriolet een stoffen kap die in 15 seconden wegklapt.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition
Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

M-modus

Aan boord noteren we een M Mode-knop op de middenconsole, waarmee je de parameters van de rijhulp kunt instellen (waaronder nieuwe instelbare remmen), net als de gegevens op het instrumentenpaneel en op het head-updisplay. De M Mode geeft toegang tot de rijmodi Road en Sport, en op de Competition-modellen tot de rijmodus Track.

Dit zijn de BMW M8 en M8 Competition

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Porsche Design wordt 50, en dat moet gevierd worden!

Een verjaardag die gevierd wordt met een exclusieve 911!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Vergeten concept: Jaguar XF10, de supercar met een machtige V10!

Hij had Ferrari’s en Lamborghini’s het leven zuur kunnen maken met zijn technologie uit de F1. Hij had het blazoen van de Britse autobouwer kunnen oppoetsen en het merk tussen de meest prestigieuze ter wereld verheffen. Helaas, de Jaguar XF10 kwam er niet...

Volkswagen Lamando, mini Arteon

Volkswagen Lamando, mini Arteon

De Golf krijgt een grote vierdeurs coupéversie, à la Arteon. Jammer genoeg is dit model enkel bestemd voor de Chinese markt.

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

BMW zegt vaarwel tegen de V12 in zijn gamma

Deze nobele aandrijving wordt voor de allerlaatste keer gebruikt door BMW in een gelimiteerde editie van de 7 Reeks. Daarna is het over en uit voor de V12 in de auto’s van de Beierse autobouwer.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Test: Ssangyong Korando e-Motion, schot in de roos!

Op papier beschikt de eerste elektrische SUV van Ssangyong over alle troeven om te scoren: gebruiksgemak, een volledige uitrusting en een competitieve prijs. Maar is deze Korando e-Motion echt zo interessant?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 31.490
2021
2 km

Benzine, Automaat

€ 27.495
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2021
12 km

Benzine, Manueel

€ 33.995
2022
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 3.650
2010
155.000 km

Benzine, Manueel

€ 2.950
2005
83.000 km

Diesel, Manueel

€ 11.500
2014
41.500 km

Benzine, Manueel

€ 3.650
2006
167.500 km