De Amerikanen van theclunkjunker.com wilden weten wat de meest geliefde en gehate merken ter wereld zijn. Om daarachter te komen, hebben ze artificiële intelligentie gebruikt die positieve en negatieve vermeldingen op Twitter kan onderscheiden. En de resultaten die dat opleverde zijn soms verrassend...
Ferrari, Mercedes en ...?
Bovenaan de populariteitslijst van het sociale netwerk met het blauwe vogeltje staan Tesla, dan Mercedes en Ferrari die de meeste harten veroveren. Het merk met het steigerende paard sluit het podium af als het populairste merk in 10 landen. Mercedes komt in 18 verschillende landen als beste uit de bus. En Tesla? Laten we het er maar op houden dat de meningen verdeeld zijn. Je houdt ervan of je haat het! In België pakt Toyota trouwens de gouden medaille.
Een omgekeerd podium?
Verrassing: Tesla komt op de laatste plaats in 16 landen... waaronder België! En het is niet het enige merk dat in deze ranglijst zowel 'bovenaan' als 'onderaan' staat. Ferrari staat ook in 18 landen onderaan de ranglijst. Maar het merk dat op Twitter de meeste negatieve vermeldingen krijgt is Ford! De fabrikant zou het minst geliefd zijn in 20 verschillende landen!
Er klopt iets niet…
Maar wat betekent dit? Misschien niet veel... In sommige landen worden de meest gehate of geliefde merken daar immers niet eens verkocht! Dat is met name het geval in Italië en Frankrijk, waar Lincoln op de laatste plaats komt in de peiling... Maar denk eraan, deze studie is uitsluitend gebaseerd op Twitter-vermeldingen! Het lijkt er dus op dat Lincoln veelbesproken is in onze buurlanden...
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.