Dit zijn de plug-inhybrides van Peugeot

De plug-inhybrides van Peugeot heten Hybrid en Hybrid4. Ze zijn tot 300 pk sterk en geraken elektrisch tot 50 kilometer ver. Vanaf volgende herfst ondergaan de 508 en 3008 hun hybridekuur.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 september 2018
  • Lancering

Het aftellen kan beginnen: over een jaar krijgen de Peugeot 508 en 508 SW (de break) een plug-inhybride aandrijflijn die Hybrid heet. De populaire SUV 3008 krijgt een Hybrid4-versie met vierwielaandrijving.

Hybrid

De aandrijflijn van de toekomstige plug-inhybrides draait om de 1.6 PureTech turbobenzine. In de Hybrid is die 180 pk sterk en wordt hij gekoppeld aan een elektromotor van 110 pk. Het vermogen gaat via een e-EAT8-achttrapsautomaat naar de voorwielen. Om de overgang tussen de elektrische en de verbrandingsmotor ongemerkt en optimaal te laten gebeuren, maakt de koppelomvormer plaats voor een natte meerschijvenkoppeling. Het gecumuleerde vermogen bedraagt 225 pk. De CO2-uitstoot ligt volgens Peugeot onder 49 g/km.

Hybrid4

In de Hybrid4 is de verbrandingsmotor 200 pk sterk. Naast de 110 pk sterke elektromotor op de vooras zit er nog eens een even sterke elektromotor op de achteras. Het gecumuleerde vermogen bedraagt 300 pk, en beide elektromotoren zorgen voor vierwielaandrijving, weliswaar zonder mechanische verbinding tussen de assen. Peugeot benadrukt dat de plaatsing van de tweede motor geen invloed heeft op de interieurruimte. Ook hier ligt de CO2-uitstoot onder 49 g/km.

Elektrisch rijbereik

Een 11,8 kWh sterke lithium-ionbatterij, in de Hybrid4 zelfs 13,2 kWh, zorgt voor de stroom. Dat levert voor de Hybrid4 een volledig elektrisch rijbereik op van 50 kilometer volgens de WLTP-cyclus (60 kilometer volgens de oude NEDC), en voor de Hybrid 40 WLTP-kilometers (50 volgens de NEDC). De topsnelheid is dan beperkt tot 135 km/u. Laden aan een klassiek stopcontact duurt 7 uur, via de optionele 6,6 kW-lader 1 uur 45.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km