BMW
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Eén merk wint in twee categorieën, terwijl een gloednieuw merk meteen de overwinning pakt in de categorie van de elektrische wagens.
Terwijl het wachten is tot het Salon van Brussel om te weten welk model uitgeroepen wordt tot ‘Auto van het Jaar 2023’ heeft mobiliteitsorganisatie VAB vandaag de winnaars van de jaarlijkse ‘Gezinswagen van het Jaar’ bekend gemaakt. Die is traditiegetrouw onderverdeeld in drie categorieën: compacte wagens met een prijskaartje tot 25.000 euro, grotere gezinswagens die tot 38.000 euro mogen kosten en elektrische wagens. Opvallend is dat VAB de maximumprijs van die elektrische wagens laat zakken van € 60.000 vorig jaar naar € 52.000 voor deze editie, omdat het aanbod van EV’s gegroeid is en bereikbaarder wordt.
Geen Dacia op het hoogste schavot dit jaar, zoals de voorbije 2 jaar het geval was. Met 72 punten moet de Jogger de Skoda Fabia laten voorgaan, die 78 punten binnen rijfde. Skoda trad aan met een bescheiden model voorzien van een erg interessante benzinemotor: de 95 pk sterke 1.0 liter driecilinder TSi, met voldoende vermogen voor de lichte en compacte Fabia. Ook zijn lage verbruik, dynamische kwaliteiten, keurige afwerking en design werden gesmaakt, net als zijn kilometerkostprijs van 0,27 €/km, de laagste van alle deelnemende modellen. De MG ZS met 1.0 benzinemotor in combinatie met een automatische transmissie eindigde op de derde plaats.
Ook bij de grotere wagens was Skoda aan het feest, met een overwinning voor de Karoq (60 punten). Het is nog maar de tweede keer in de 38-jarige geschiedenis dat één merk twee twee prijzen wegkaapt, na Ford met de Focus in de twee categorieën in 2018. Met de Karoq heeft het Tsjechische merk van de VW-groep duidelijk een succesformule, want hij werd geprezen om zijn interieurruimte, uitstraling, degelijkheid, no-nonsense uitrusting en het beperkte verbruik van zijn 110 pk sterke 1.0 liter driecilinder met manuele versnellingsbak. Met 49 punten pakte de Peugeot 308 SW de tweede plaats, met als hoogtepunten zijn interieurruimte, lage verbruik en sportief-elegante design. De Duitse tweelingbroer van de 308, de Opel Astra, eindigde met 47 punten op de derde plaats in deze categorie.
Bij de elektrische gezinswagens maakt de Chinese nieuwkomer BYD meteen een goede beurt, met een overwinning voor de Atto 3. Volgens de professionele jury geeft hij zijn Europese concurrenten het nakijken, terwijl gezinnen vooral onder de indruk waren van het sportieve design, de vlotte prestaties en het frisse interieur met een overzichtelijk (en zeer groot) infotainmentscherm. Met 63 punten heeft de Atto 3 een mooie voorsprong op de Renault Mégane E-Tech Electric, die met 53 punten met het zilver naar huis gaat, op de voet gevolgd door de Nissan Ariya (52 punten) op de derde plaats.
Aan deze editie namen in het totaal 34 modellen deel. De punten die de uiteindelijke winnaars bepaalden, werden voor 25% toegekend door een professionele jury, waarvan VROOM.be ook deel uitmaakte, voor 50% door een testpanel van gezinnen en voor 25% aan de hand van de objectief bepaalde kilometerkostprijs.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...