Tesla
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...
Gedaan met bronstige V8’s en verbrandingsmotoren in het algemeen, al zal dat waarschijnlijk nog een tijdje duren.
Als er één ding is dat onlosmakelijk verbonden is met de Verenigde Staten, naast eerder liberale wapenwetten, dan zijn het de ‘muscle cars’. Belachelijk veel pk’s uit een uit de kluiten gewassen V8 die losgelaten worden op een auto met een eerder eenvoudig concept, vaak nog altijd met een starre achteras, kwestie van hun verkoopprijs laag te houden. Maar heilige huisjes zijn er om te sneuvelen volgens Dodge.
Perfecte voorbeelden van muscle cars zijn de Dodge Challenger en Charger, die met hun supercharged 6.2 Hemi V8’s beschikken over een vermogen van rond de 800 pk in hun ‘Hellcat’-uitvoering. Maar al dat geweld zou binnenkort wel eens kunnen verstommen, want Dodge heeft aan de collega’s van Motor 1 bevestigd dat de volgende generatie van beide wagens helemaal anders wordt...
De V8’s verdwijnen! Sterker nog, de Challenger en Charger zullen niet in de toekomst meer aangeboden worden met verbrandingsmotoren en puur elektrisch door het leven gaan. Ze zullen op het elektrische ‘STLA Large’ onderstel gebouwd worden, dat Dodge-eigenaar Stellantis ontwikkeld heeft en onder andere ook voor elektrische Alfa Romeo-modellen gebruikt zal worden. Verwacht wordt dat het Amerikaanse merk de eerste ‘eMuscle car’ in de komende weken zal onthullen, om hem in 2024 op de markt te brengen. Maar daarmee is niet gezegd dat de huidige generatie en de V8’s dan ook meteen zullen verdwijnen. Ze zullen waarschijnlijk nog een tijdje naast elkaar gebouwd worden.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...
Tijdens de Keshinki, de jaarlijkse bijeenkomst die het Autosalon van Brussel vervangt, heeft Toyota een verleidelijke conceptcar onthuld in de vorm van een volledig elektrische compacte SUV.
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.