Smart
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
Gedaan met bronstige V8’s en verbrandingsmotoren in het algemeen, al zal dat waarschijnlijk nog een tijdje duren.
Als er één ding is dat onlosmakelijk verbonden is met de Verenigde Staten, naast eerder liberale wapenwetten, dan zijn het de ‘muscle cars’. Belachelijk veel pk’s uit een uit de kluiten gewassen V8 die losgelaten worden op een auto met een eerder eenvoudig concept, vaak nog altijd met een starre achteras, kwestie van hun verkoopprijs laag te houden. Maar heilige huisjes zijn er om te sneuvelen volgens Dodge.
Perfecte voorbeelden van muscle cars zijn de Dodge Challenger en Charger, die met hun supercharged 6.2 Hemi V8’s beschikken over een vermogen van rond de 800 pk in hun ‘Hellcat’-uitvoering. Maar al dat geweld zou binnenkort wel eens kunnen verstommen, want Dodge heeft aan de collega’s van Motor 1 bevestigd dat de volgende generatie van beide wagens helemaal anders wordt...
De V8’s verdwijnen! Sterker nog, de Challenger en Charger zullen niet in de toekomst meer aangeboden worden met verbrandingsmotoren en puur elektrisch door het leven gaan. Ze zullen op het elektrische ‘STLA Large’ onderstel gebouwd worden, dat Dodge-eigenaar Stellantis ontwikkeld heeft en onder andere ook voor elektrische Alfa Romeo-modellen gebruikt zal worden. Verwacht wordt dat het Amerikaanse merk de eerste ‘eMuscle car’ in de komende weken zal onthullen, om hem in 2024 op de markt te brengen. Maar daarmee is niet gezegd dat de huidige generatie en de V8’s dan ook meteen zullen verdwijnen. Ze zullen waarschijnlijk nog een tijdje naast elkaar gebouwd worden.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.