Doelstelling veraf: we stoten onderweg opnieuw meer CO2 uit

De uitstoot van CO2 door nieuwe wagens in de Europese Unie per gereden kilometer is vorig jaar met 0,4 gram gestegen. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het Europees milieuagentschap EEA. De stijging komt er na een jarenlange daling van de uitstoot.

  • Bervoets Wim
  • 24 april 2018

"De resultaten van de inspanningen om de brandstofefficiëntie van nieuwe wagens die in de EU verkocht worden te verbeteren, zijn in 2017 gestagneerd", verklaart het EEA. De gemiddelde uitstoot steeg vorig jaar tot 118,5 gram CO2 per kilometer.

België deed beter

Constructeurs zullen dus nog grote inspanningen moeten doen om tegen 2021 het doel van 95 gram per kilometer te bereiken. Het ging de voorbije jaren nochtans de goede kant op: tegenover 2010 was de uitstoot gedaald met 22 gram CO2 per kilometer, een daling met 16 procent. België deed het vorig jaar met een gemiddelde uitstoot van 115,9 gram per kilometer beter dan het Europese gemiddelde.

Benzine

Een van de redenen voor de stijging is dat meer mensen nu overschakelen op benzinewagens. Die stoten meer CO2 uit dan equivalente diesels. Voor het eerst sinds het begin van de metingen in 2010 werden er in de hele Europese Unie meer benzinewagens dan dieselwagens verkocht, aldus het EEA: 53 procent tegenover 45 procent. Buiten in Italië en Denemarken nam de verkoop van dieselwagens in alle EU-lidstaten af.

En hybride?

De verkoop van plug-inhybrides en elektrische auto’s blijft wel toenemen: vorig jaar gebeurde dat met 42 procent. Toch blijft het aandeel van die auto’s in de autoverkoop klein (1,5 procent). België (2,7 procent van alle in 2017 verkochte wagens) behoort samen met Zweden (5,5 procent) en Finland (2,6 procent) tot de top drie van landen waar vorig jaar procentueel gezien het hoogste aantal plug-inhybrides en elektrische auto’s werden verkocht.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km