Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

De Nederlandse constructeur beweert dat dit de eerste productiewagen ter wereld is die zijdelingse versnellingen van tot 2G haalt.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 17 juni 2020
  • Lancering

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Vorig jaar kondigde de Nederlandse sportwagenbouwer Donkervoort aan dat het dit jaar een speciale versie van zijn oppermachtige D8 GTO zou onthullen ter ere van de 70ste verjaardag van oprichter Joop Donkervoort.

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Vandaag is hij klaar: dit is de toepasselijk genaamde D8 GTO JD70, en het is een bijzonder extreme machine geworden. Donkervoort omschrijft hem zelf als “de eerste 2G-Supersportwagen ter wereld”. De auto zou namelijk dwarsversnellingen van tot 2G aankunnen en dat zou geen enkel ander model hem nadoen.

Vijfcilinder

Alles in de auto is gericht op dynamische efficiëntie. Dankzij een vederlicht buizenchassis en veel gebruik van koolstofvezel weegt de JD70 slechts 680 kilo. En dat is ondanks het feit dat hij centraal voorin een forse vijfcilinder in lijn torst, de drukgevoede 2.5 uit onder meer de Audi TT RS.

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

De motor heeft een smering met droog carter gekregen en is opgevoerd tot 415 pk, waardoor de Donkervoort in slechts 2,7 seconden van 0 naar 100 km/u optrekt. 200 km/u staat al na 7,7 tellen op het digitale metertje. Tegelijk is dit de meest moderne Donkervoort ooit, met een benzinepartikelfilter en – oh heiligschennis – stuurbekrachtiging. De Nederlanders gaan slechts 70 exemplaren van deze extreme machine bouwen, die allemaal minstens 163.636,36 euro exclusief belastingen moeten kosten. Een duur verjaardagsgeschenk voor Joop…

Donkervoort D8 GTO JD70 verplettert je ingewanden

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: Donkervoort.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km