Drie Mégane S1 in BTCS

  • Piette François
  • 05 april 2011

Een echt geheim is het niet meer, maar na vijf seizoenen en vier titels met de Renault Mégane Silhouette komt het Waverse Delahaye Racing in het zesde seizoen met niet minder dan drie van deze schitterende silhouettes naar het BTCS.

Deze winter haalde het team overigens ex-Renault Sport ingenieur Lionel Hansen binnen. Gilles Terlinden: “Sinds 2008 beperkten wij ons tot een enkele auto. Dankzij onze piloten stapelden we de lauwerenkransen op. Maar tegelijkertijd werd het duidelijk dat de auto piekfijn werd geprepareerd waardoor die erg betrouwbaar was. Dat overtuigde enkele piloten om voor ons team te kiezen. Het zorgde wel voor heel wat stress en pakken werk, maar na enkele slapeloze nachten waren we fier dat de drie auto’s als een horloge draaiden tijdens de Test Day.”

Stephane Lémeret keert terug naar het team waarmee hij in 2006 de eerste stappen van het project tekende: “Ook al is het team gegroeid en beter gestructureerd, toch blijft het een groep vrienden. Ze zijn erg professioneel maar ook erg gepassioneerd,” verheugt de piloot-journalist en BTCS-kampioen 2004 zich op het komende seizoen. “Ik rij graag in het buitenland maar mijn partners zagen me graag naar België terugkeren. Enige voorwaarde was dat ik mijn kansen voluit kon verdedigen. De Mégane is dan ook een perfecte keuze. Een schitterende auto en mijn nieuwe teammaat Eduard Mondron is een erg snelle en professioneel ingestelde piloot.”
Maar mag de Mégane met het nr 2 ook titelambities koesteren? “Uiteraard!”, antwoord Stephane. “Met twee professionele piloten als Radermecker en Van de Poele vertrekt de Volvo als favoriet, terwijl wij maar amateurs zijn, maar toch…”

Nieuw in het team is de jonge Eduard Mondron. De 24-jarige student film aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten legt de druk naast zich neer: “Na een zwart jaar in S2 stapte ik tijdens de laatste meting over op de KS M3 van Armand Fumal en dat werd meevaller” legt de voormalige Formule Renault en VW Fun Cup rijder uit. “ Meteen breidde ik er een test aan met de Renault Mégane en die wist me te overtuigen met zijn schitterende wegligging en de versnellingsbak met schakellepels waardoor ik zelfs in de bocht kon schakelen. Geweldig! Maar ik heb nog heel wat te leren zoals remmen met de linkervoet. De laatste keer dat ik het in de eenzitter probeerde belandde ik pardoes in de grindbak. Ik kan me beter een automaat huren om even te trainen. Maar ik leg me geen druk op en wil rustig groeien zonder mezelf voorbij te lopen. Het is echter duidelijk dat we met een dergelijke auto en een dergelijke equipe niet ver van het podium zullen eindigen.”

Fransmannen Laurent Richard en Alexandre Viron mochten verleden jaar met de titel in S2 naar huis. Ook zij kozen ervoor om verder te evolueren: "Het gaat er heel wat sneller aan toe dan met de S2,” legt de vroegere deelnemer aan promotionele monomerken races (Peugeot, Mazda, Renault) uit. “In vergelijking met S2 hebben we meer vermogen, betere remmen, stuurt de auto preciezer en is hij makkelijker te besturen als je de laatste honderdsten gaat zoeken.” ”Maar het hoofddoel blijft om verder te groeien, maximaal te kunnen rijden en ons te amuseren,” vult ploegmaat Alexandre Viron aan. “Daarom kozen we voor de Renault en Delahaye. Meer betrouwbaar vind je niet in de paddock. Bovendien ziet de Mégane er sympathiek uit en heeft hij een erg coherente motor. Het is een topproduct. En uiteraard kunnen we profiteren van de raadgevingen van onze vriend Fred (Bouvy). We zullen niet nalaten om onze data naast de zijne te leggen en zo onze chrono’s steeds te verbeteren.”

Fred Bouvy blaakt van vertrouwen, ook al was de concurrentie nooit zo sterk. "We starten met het doel om het nummer 1 nog een jaartje te houden,” lacht de joviale patron van Knokke Out. “Voor mij is de te kloppen auto de Renault Mégane met het nr 2 uit ons eigen team. Er staan immers twee uitstekend geprepareerde en betrouwbare auto’s aan de start. Uiteraard is de Volvo erg snel met aan het stuur twee uitstekende piloten, maar ik ben er zeker van dat ze dit jaar minder makkelijk zullen kunnen winnen. Samen met onze partners hebben we de veranderingen in het reglement goed bestudeerd en zal onze auto nog competitiever zijn. Dat hebben we trouwens laten merken met de beste tijd tijdens de Test Day’s."

Een ander positief element is dat Christian Kelders voor het vierde seizoen op rij het zitje deelt met Fred Bouvy terwijl de BTCS dit jaar prioritair is voor Delahaye Racing. “Deze keer rijd ik alle races en wil ik meer testen om dichter bij de normtijd te kunnen komen,” legt de steeds vriendelijke Luikenaar uit. “Tijdens de Test Days voelde ik me helemaal mijn sas. Meer nog dan de titel die ik twee jaar geleden kon veroveren staat de overwinning tijdens de 12 Uren van Spa in rood aangekruist. De voorbije edities zag ik de overwinning tot tweemaal toe nipt aan mijn neus voorbij gaan en de honger is dan ook groot.”
Een ambitie die ook door Delahaye Racing wordt gedeeld en voor de race rond de klok wordt het team dan ook versterkt door enkele toppiloten waarvan de namen binnenkort worden vrijgegeven.

Met zwart (Le fleur du pain, Retrodor), geel (DHL) en rood (Renault, Gordon, Real, Berghen) vormt het team de Belgische driekleur en wil het het leven zuur maken van de concurrentie met Volvo, Jaguar, Kia, Gomez, BMW, VW, Seat en Mazda. Een stevig peloton dat garant staat voor een spannend BTCS 2011.
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Letihon Jacques.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km