Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

De eerste van 40 Bugatti’s Divo wordt binnenkort geleverd. Maar eerst ondergaat hij nog een “uitgebreide goedkeuringstest”. Die ziet er zo uit.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juli 2020
  • Divers

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Voor de Divo zijn eerste meters op de weg rijdt wordt zijn koetswerk bedekt met een beschermende film en wordt zijn interieur aangekleed met beschermhoezen. In plaats van de definitieve wagenbodem wordt een testbodem gemonteerd om ook daar krassen te vermijden, en ook de velgen worden door een andere set vervangen.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

De kwaliteitscontrolelijst voor de Divo bestaat uit meer dan 100 punten. Eerst kijkt het team na of de wagen conform de homologatie van het land van bestemming is en of hij volledig voldoet aan de configuratie die de klant heeft gekozen.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Tijdens de derde fase test de kwaliteitsingenieur alle elektrische functies, zoals het bedieningsscherm, de elektrische ruiten, het navigatiesysteem, de audio-installatie en de klimaatregeling.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Pas dan wordt de W16 opgestart. De wegtest neemt zo’n 5 uur in beslag en loopt over 300 kilometer doorheen de Elzas. De ingenieur doorkruist de Vogezen over nationale wegen en snelwegen.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Voor de acceleratie- en hogesnelheidstests gaat elke Divo daarna naar de afgesloten luchthaven van Colmar. De Divo ondergaat daar diverse functionele tests bij snelheden van meer dan 250 km/u.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Van de luchthaven van Colmar rijdt de instructeur vervolgens over de snelweg om het monster efficiënt te laten afkoelen. Hij registreert daarbij alle reacties, geluidjes of andere indrukken die ongebruikelijk lijken op een dictafoon om alles dan aan het team door te kunnen geven.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Wanneer alle kleine gebreken zijn aangepakt is de Divo klaar voor de volgende stap. De techniekers wisselen de transmissie-olie en plaatsen de nieuwe wagenbodem. Daarna volgt een laatste, veel kortere test op de weg van zo’n 50 kilometer voor een finale dynamische goedkeuring.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Maar dan is het nog niet gedaan. Nadien verwijderen de techniekers alle bescherming op het koetswerk en kijken gespecialiseerde mensen vervolgens de oppervlakken na tijdens een audit van meer dan 6 uur.

Tot slot inspecteert Christophe Piochon, directeur van de fabriek in Molsheim, elk model dat klaar staat om te worden geleverd nog eens gedurende een uur in de lichttunnel van het atelier alvorens hij groen licht geeft voor de definitieve levering.

Droomjob: zo ziet de ‘werkdag’ van een Bugatti-testrijder eruit

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km