DS 9: grote plug-inhybride berline

Hij wordt gebouwd in China en van daar uit naar de hele wereld uitgevoerd.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 24 februari 2020
  • Lancering

DS 9: grote plug-inhybride berline

Het zat er al even aan te komen: DS brengt een grote berline op de markt, die in de eerste plaats is bedoeld voor Chinese klanten. Het is daarom geen verrassing dat deze DS 9 in China zal worden gemaakt, maar wel naar de rest van de wereld zal worden uitgevoerd. Het lijkt er sterk op dat de auto is gebaseerd op de Peugeot 508, maar met zijn lengte van 4,93 meter is de DS 9 nog een forse 18 centimeter langer dan die laatste. Ook de wielbasis van 2,9 meter is een stuk groter dan die van de 508 (2,79 meter). Die ruimte zal hoofdzakelijk de passagiers achterin ten goede komen, want in China is dat namelijk een van de belangrijkste aankoopcriteria.

DS 9: grote plug-inhybride berline

DS 9: grote plug-inhybride berline

Het zit hem in de details

De algemene proporties van de DS 9 zijn weinig innovatief en in de leasingzilveren kleur van deze eerste persfoto’s oogt hij zelfs wat saai, maar de designers hebben proberen compenseren met een resem interessante details. Zo moeten de oranje richtingaanwijzers die bovenin de achterruit zijn verwerkt (met veel goede wil) doen denken aan de kegelvormige exemplaren die destijds de rand van het dak van de oorspronkelijke DS uit 1955 sierden. Op de kofferklep is kwistig met chroom gestrooid, met lijnen die in de flanken doorlopen tot net aan de achterwielkasten. Op de neus vertrekt aan het DS-logo een verchroomde strip over de motorkap tot aan de voorruit. En onder het merklogo zit een joekel van een radiatorrooster zoals dat vandaag bijna verplicht is op een prestigemobiel.

DS 9: grote plug-inhybride berline

Plug-inhybride

De DS 9 komt op de markt met de plug-inhybride aandrijflijn van de DS 7 Sportback E-Tense. Dat betekent dat een benzinemotor en een elektromotor samen tot 225 pk op de voorwielen kunnen loslaten. Een accu van 11,9 kWh geeft de auto een elektrisch WLTP-rijbereik van 40 à 50 kilometer. Aan een wallbox van 7,4 kW kan de accu op 1,5 uur worden opgeladen. Later volgen nog twee E-Tenseversies waarover DS nog wat vaag blijft. De eerste heeft tweewielaandrijving, 250 pk en een groter rijbereik, de tweede 360 pk en intelligente vierwielaandrijving (zoals in de 508 Peugeot Sport Engineered?). Voor wie niet in al dat stekkeren geïnteresseerd is, komt er ook een DS 9 met enkel een 1.6-benzinemotor van 225 pk.

DS 9: grote plug-inhybride berline

Pure luxe

Alle versies mogen dan flink meer dan 200 pk hebben, de focus ligt toch vooral op comfort en personaliseringsmogelijkheden. DS belooft een zeer luxueus interieur met een volledig lederen dashboard, een hemelbekleding in Alcantara en zelfs lederen deurgrepen. De auto krijgt een actieve ophanging DS Active Scan, die met een camera de weg ‘leest’ en de dempers voorbereidt op oneffenheden. Verder is de DS 9 uitgerust met alle zaken die je van een prestigeberline mag verwachten, zoals semizelfstandig rijden (niveau 2), automatisch parkeren, nachtzichtassistent, inslaapdetectie, actieve ledkoplampen en het vervangen van de sleutel door een smartphone-app die via 4G of Bluetooth werkt. De DS 9 komt nog voor de zomer op de markt in China, maar wanneer de rest van de wereld volgt, is nog niet geweten.

DS 9: grote plug-inhybride berline

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km