Duitse plug-in hybride berlines: cijferwerk

Plug-in hybride techiek is in de mode bij de premiumberlines. Dus maken we even een overzicht van de cijfers die zijn aangekondigd voor de nieuwe BMW 530e, Mercedes E 300e en Audi A6 TFSI e.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 april 2019

De grote premiumberlines van het traditionele Duitse trio hebben binnenkort allemaal een plug-in hybride systeem dat een elektromotor combineert met een 2.0-turboviercilinder. Die laatste werkt bij Audi en BMW verplicht op benzine. Enkel Mercedes laat de keuze tussen een 2.0-turbobenzine (300 e) of een 2.0-turbodiesel (300 de). Maar voor deze vergelijking kijken we naar de drie benzines.

Duitse plug-in hybride berlines: cijferwerk

Gecumuleerd vermogen

Qua gecumuleerd vermogen schopt de nieuwe plug-in hybride Audi A6 het tot 299 pk en 450 Nm in zijn ‘normale’ 50 TFSI-versie. Dat is meer dan de BMW 530e, die het bij 252 pk en 420 Nm houdt, maar wel minder dan de Mercedes E300e, die mag uitpakken met een piekvermogen van 320 pk en 700 Nm. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat de stekkerhybride A6 later ook beschikbaar zal zijn in een meer gespierde 55 TFSI e, die aan een totaal van 367 pk komt. Toch blijft ook die met zijn maximumkoppel van 500 Nm nog 200 Nm achter op de Mercedes E300e.

Batterij

Natuurlijk is het formaat niet altijd het belangrijkste… Maar wel wanneer het over batterijen gaat. In theorie groeit het elektrisch rijbereik naarmate ook de accu groter is. Ondanks een recente opfrisbeurt, waarbij hij zijn oude batterij van 9,2 kWh mocht inruilen voor een nieuwe module van 12 kWh, kan de BMW 530e iPerformance zijn nieuwe rivalen niet volgen. De Mercedes E300e en Audi A6 TFSI e geven elkaar niet veel toe, maar het is die laatste die op papier met de overwinning aan de haal gaat, met een capaciteit van 14,1 kWh, tegenover 13,5 kWh voor de Mercedes.

Duitse plug-in hybride berlines: cijferwerk

Elektrisch rijbereik

Met zijn ‘dikke’ batterij zou de Audi een comfortabel elektrisch rijbereik naar voren moeten kunnen schuiven. Maar het merk met de vier ringen heeft daarover nog geen officieel cijfer losgelaten. De Duitse constructeur belooft enkel dat het bereik volgens de recente WLTP-cyclus boven de 40 kilometer zou moeten uitkomen. Dat maakt de vergelijking tussen onze drie berlines hier behoorlijk lastig aangezien Mercedes en BMW nog cijfers communiceren die zijn berekend volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus. Daar komen ze trouwens aan behoorlijk grote verschillen, want BMW belooft 64 elektrische kilometers voor zijn plug-in hybride 5-Reeks tegenover 50 kilometer voor de Mercedes E-Klasse met zijn nochtans grotere accu.

Duitse plug-in hybride berlines: cijferwerk

CO2

Ook voor wat de gehomologeerde CO2-uitstoot betreft is de vergelijking moeilijk omdat Audi weer de lippen op elkaar houdt over die waarde. Dat moeten we dus in de gaten houden. We weten echter al wel dat de Mercedes E 300e gehomologeerd is op 45 g CO2/km (gecorreleerde NEDC) tegenover 38 g/km voor de BMW 530e iPerformance in zijn technisch verbeterde versie.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km