Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De grote premiumberlines van het traditionele Duitse trio hebben binnenkort allemaal een plug-in hybride systeem dat een elektromotor combineert met een 2.0-turboviercilinder. Die laatste werkt bij Audi en BMW verplicht op benzine. Enkel Mercedes laat de keuze tussen een 2.0-turbobenzine (300 e) of een 2.0-turbodiesel (300 de). Maar voor deze vergelijking kijken we naar de drie benzines.
Gecumuleerd vermogen
Qua gecumuleerd vermogen schopt de nieuwe plug-in hybride Audi A6 het tot 299 pk en 450 Nm in zijn ‘normale’ 50 TFSI-versie. Dat is meer dan de BMW 530e, die het bij 252 pk en 420 Nm houdt, maar wel minder dan de Mercedes E300e, die mag uitpakken met een piekvermogen van 320 pk en 700 Nm. Maar we mogen niet uit het oog verliezen dat de stekkerhybride A6 later ook beschikbaar zal zijn in een meer gespierde 55 TFSI e, die aan een totaal van 367 pk komt. Toch blijft ook die met zijn maximumkoppel van 500 Nm nog 200 Nm achter op de Mercedes E300e.
Natuurlijk is het formaat niet altijd het belangrijkste… Maar wel wanneer het over batterijen gaat. In theorie groeit het elektrisch rijbereik naarmate ook de accu groter is. Ondanks een recente opfrisbeurt, waarbij hij zijn oude batterij van 9,2 kWh mocht inruilen voor een nieuwe module van 12 kWh, kan de BMW 530e iPerformance zijn nieuwe rivalen niet volgen. De Mercedes E300e en Audi A6 TFSI e geven elkaar niet veel toe, maar het is die laatste die op papier met de overwinning aan de haal gaat, met een capaciteit van 14,1 kWh, tegenover 13,5 kWh voor de Mercedes.
Elektrisch rijbereik
Met zijn ‘dikke’ batterij zou de Audi een comfortabel elektrisch rijbereik naar voren moeten kunnen schuiven. Maar het merk met de vier ringen heeft daarover nog geen officieel cijfer losgelaten. De Duitse constructeur belooft enkel dat het bereik volgens de recente WLTP-cyclus boven de 40 kilometer zou moeten uitkomen. Dat maakt de vergelijking tussen onze drie berlines hier behoorlijk lastig aangezien Mercedes en BMW nog cijfers communiceren die zijn berekend volgens de gecorreleerde NEDC-cyclus. Daar komen ze trouwens aan behoorlijk grote verschillen, want BMW belooft 64 elektrische kilometers voor zijn plug-in hybride 5-Reeks tegenover 50 kilometer voor de Mercedes E-Klasse met zijn nochtans grotere accu.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.