Duitsland: 1 miljard voor een snellere transitie van de autosector

Het land heeft een speciaal fonds opgericht om de sector te helpen om zich aan te passen.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 20 augustus 2021
  • Sector

Wanneer het over de autosector gaat levert Duitsland geen half werk. Dat is ook normaal als je weet hoe belangrijk deze sector is voor de economische ontwikkeling van het land, maar ook voor die van talrijke buren zoals Hongarije, de Tsjechische Republiek of Slovakije. Om dit belangrijke kroonjuweel van de Duitse industrie te vrijwaren is een ‘toekomstfonds’ opgericht aan het einde van een “autotop” die bondskanselier Angela Merkel, vertegenwoordigers van de sector en hun vakbonden en van de betrokken deelstaten van het land bij elkaar bracht.

Het principe van het fonds werd in 2020 vastgelegd en is nu in een gedetailleerd akkoord uitgewerkt. Het richt zich in de eerste plaats op Duitse deelstaten met bedrijven die in de sector actief zijn. Concreet gaat er 340 miljoen euro naar regionale transformatienetwerken die nieuwe ontwikkelingsstrategieën moeten ontwikkelen, terwijl tegelijk plaatselijke spelers bij elkaar worden gebracht.

Hetzelfde bedrag gaat naar digitalisering, terwijl 230 miljoen wordt uitgetrokken om KMO’s te ondersteunen in de omvorming van hun productieprocessen naar de elektromobiliteit.

Ter herinnering: in Duitsland werken meer dan 800.000 mensen rechtstreeks in de autoproductie, met prestigieuze merken als Porsche, Audi, Mercedes-Benz en BMW. We weten dat auto’s een van de belangrijkste exportproducten van het land zijn en ze zijn niet minder dan een van de sleutels van het opmerkelijke economische succes.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Audi AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km