Mercedes-Benz
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
Het Duitse Bundesverwaltungsgericht, de hoogste administratieve rechtbank, zegt dat steden zelf een dieselverbod mogen instellen. De beslissing betekent slecht nieuws voor de diesel, een brandstof die al enkele jaren zwaar onder vuur ligt.
Moet een stad oudere dieselmotoren van zijn grondgebied weren als de normen voor luchtverontreiniging worden overschreden? Nee, zeggen steden als Stuttgart en Düsseldorf. Ja, zeggen milieuorganisaties.
Die laatsten trekken nu aan het langste eind, zo besliste de hoogste Duitse administratieve rechtbank. Steden mogen hun eigen regels opleggen om de milieuverontreiniging op hun grondgebied terug te dringen, ook al bestaan daar geen nationale regels voor.
Daardoor creëert de Duitse rechtbank een precedent voor zo’n 70 andere Duitse steden die niet aan de normen voor luchtkwaliteit voldoen. De beslissing treft alle dieselauto’s die niet aan de Euro 6-norm voldoen, een norm die pas in 2015 werd ingevoerd.
Dat zorgt voor heel wat felle reacties bij onze oosterburen. Niet alleen in de Duitse regering, die onder invloed van de machtige Duitse autolobby de antidieselsfeer sinds dieselgate in 2015 zoveel mogelijk probeert in te dijken. Ook particuliere eigenaars die recent een dieselauto kochten, zien de restwaarde van hun auto kelderen, en de rechtbank liet al verstaan dat er geen compensatieplicht was.
Duitsland is bovendien de grootste automarkt van Europa, dus ook andere Europese landen houden hun hart vast. Hoewel er een overgangsperiode wordt aangekondigd en er uitzonderingen zullen worden ingevoerd, komt deze vrijgeleide voor een dieselverbod bovenop de strenge milieuzones die al in Duitsland bestaan en die ook op andere plaatsen in Europa ingang vinden.
De politiek wacht alleszins een zware taak om de particuliere kopers die jarenlang te goeder trouw dieselmodellen kochten niet tegen zich in het harnas te jagen. Bovendien zullen de milieuorganisaties ook rekening moeten houden met de massale overstap van diesel naar benzine. Die brandstof stoot weliswaar minder stikstofoxide uit, maar meer CO2. En laat dat nu een van de ambitieuze Europese klimaatdoelstellingen zijn, zo concludeerde een redacteur van de Duitse Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
De nieuwe Ford Explorer 2024 is gearriveerd. En met grote trom: Ford lanceert de commercialisering van zijn elektrische SUV na een indrukwekkende wereldtournee. Actieradius, prijs, opladen… We weten nu alle details over de nieuwe elektrische SUV van Ford!
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...