Dyson trekt stekker uit autoproject

Stofzuigerbouwer Dyson kondigde in 2016 aan elektrische auto’s te willen gaan bouwen. Vandaag laat het weten dat het die plannen opgeeft.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 11 oktober 2019
  • Divers

Stofzuigerproducent Dyson heeft net laten weten dat zijn (al heel vergevorderde) plannen voor het bouwen van elektrische auto’s zijn afgevoerd. Het bedrijf had al een oude militaire basis gekocht, waar een team van 523 mensen full-time bezig was met de ontwikkeling van minstens drie automodellen, en zou ook een fabriek gaan bouwen in Singapore. Ondertussen heeft het bedrijf al 2 miljard pond (2,3 miljard euro) in het project gepompt. En toch… “Het team heeft een fantastische auto bedacht en het stopzetten van het project heeft niets te maken met de kwaliteit van hun werk […] Hoewel we doorheen de ontwikkeling heel hard hebben geprobeerd, zien we vandaag echter geen enkele manier om het project commercieel leefbaar te maken”.

Doodgeboren

Het klopt wel dat Dyson al een paar rare bokkensprongen heeft gemaakt. Aanvankelijk wou het bedrijf in zijn elektrische auto’s batterijen met een vaste elektrolyt (zogenaamde solid state-batterijen) gaan gebruiken, maar toen bleek dat de ontwikkeling daarvan nog jaren zou duren, moesten ze overschakelen op conventionele lithium-ioncellen. Ook de keuze voor Singapore als productielocatie deed sommige analisten de wenkbrauwen fronsen. Professor David Bailey van de Aston Business School omschreef het verhaal met de volgende pijnlijke woorden: “Het project heeft commercieel gezien nooit steek gehouden. Het voelde meer aan als een prestigeproject van James Dyson [CEO van Dyson]”.

Wat gebeurt er nu met de restanten van het project, dat eigenlijk al heel vergevorderd was? Dyson zegt lang naar een overnemer te hebben gezocht, maar tevergeefs. Het zal nu nog proberen om de patenten die het heeft aangevraagd ten gelde te maken, maar voor de rest zal het Britse bedrijf de verliezen gewoon slikken. Een pijnlijk verhaal…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km