Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Heel wat autobouwers vestigen hun hoop op e-fuels, brandstoffen die gemaakt worden op basis van koolstofvrije grondstoffen. Toch is een rapport van Transport & Environment eerder negatief over het onderwerp...
De ecologische organisatie T&E lijkt niet overtuigd door deze nieuwe brandstoffen: “auto’s die rijden op synthetische brandstoffen stoten even veel NOx uit als motoren die rijden op fossiele brandstoffen.” Erger nog: in vergelijking met een auto die rijdt op E10, zou een auto die rijdt op e-Fuel “veel meer koolstofmonoxide en ammoniak uitstoten.”
Voor de ecologische organisatie is het dus geen echt alternatief voor de elektrische auto: “Zolang brandstof verbrand wordt in motoren, zal de lucht in onze steden toxisch blijven. […] Elektrische auto’s zijn een properdere, efficiëntere en betaalbaardere manier om koolstofvrij te worden.”
Toch sluit de organisatie de deur niet volledig voor synthetische brandstoffen. Voor sectoren waar de elektrificatie niet haalbaar is, zoals de luchtvaart, ziet T&E wel een nut. “Synthetische brandstoffen moeten eerder voorbehouden worden aan vliegtuigen die, over het algemeen, niet kunnen rekenen op batterijen om koolstofvrij te worden,” benadrukt T&E.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.