Een auto op CNG kopen? We doen het steeds vaker

De markt voor CNG is in het eerste kwartaal van dit jaar sterk gegroeid. Dat blijkt uit cijfers van analysebureau Jato. België is zelfs de derde grootste markt voor auto’s op aardgas. Ondanks de milieu- en fiscale voordelen blijven auto’s op CNG toch eerder een zeldzaamheid.

  • Bervoets Wim
  • 03 juli 2018

Tijdens de eerste drie maanden van dit jaar werden er in Europa 60 procent meer auto’s op CNG verkocht dan in dezelfde periode in 2017. Dat zegt analysebureau Jato. In totaal werden er begin 2018 19.496 auto’s op aardgas verkocht.

Volkswagen-groep

De populairste modellen kwamen allemaal uit de Volkswagen-groep: de VW Golf op aardgas was het populairst, met 4.518 verkochte exemplaren, gevolgd door de Skoda Octavia (2.775 exemplaren) en Seat Leon (2.010 stuks). In Italië is de CNG-versie van de VW Golf zelfs zo populair dat het merk tijdelijk geen bestellingen meer aanneemt.

Top 3

Italië is trouwens de grootste Europese markt voor CNG-voertuigen, met 12.029 verkochte aardgasauto’s in het eerste kwartaal van dit jaar. Op de tweede plaats komt Duitsland, met 2.740 verkochte exemplaren, en Belgë sluit de top 3 af: in ons land werden er begin dit jaar 1.069 CNG-auto’s verkocht.

Beperkt aandeel

Toch blijft de populariteit van CNG beperkt, zowel qua verkoop als bij de merken zelf. Vorig jaar daalde het aantal auto’s op aardgas in Europa zelfs met 15 procent. Vandaag maken CNG-voertuigen nog steeds minder dan 0,5 procent van de Europese markt uit.

Bij de constructeurs zijn vooral FCA, met onder meer Fiat, en de Volkswagen-groep de grootste producenten van CNG-modellen. Opel telt er ook enkele in zijn gamma, maar is er sinds de overname door PSA minder mee bezig. Mercedes stopte de productie van zijn B-Klasse op aardgas wegens te weinig vraag.

Voor- en nadelen

Nochtans heeft een auto op aardgas voordelen tegenover klassieke benzine- en dieselmotoren: ze draaien niet alleen zachter, ze stoten ook minder CO2 en stikstofoxide uit dan de klassieke verbrandingsmotoren. Bovendien is de prijs aan de pomp bijzonder aantrekkelijk, en betaal je in Vlaanderen tot 2020 geen belasting op inverkeersstelling en verkeersbelasting. Een CNG-model is weliswaar iets duurder dan een versie met klassieke verbrandingsmotor en de plaatsen waar je CNG kunt tanken, zijn nog relatief schaars.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km