Een blik op de BMW 2 Reeks Active Tourer

Het is de grote nieuwigheid bij BMW aan de start van dit jaar: de BMW 2 Reeks Active Tourer. We konden hem in “fysieke wereldpremière” ontdekken tijdens deze Salonperiode.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 12 januari 2022
  • Lancering
  • 7.908 weergaven

Hij had de ster moeten zijn van de BMW-stand tijdens het Salon van Brussel. Maar gezien de afwezigheid van die jaarlijkse afspraak voor de Belgische autowereld zorgde BMW ervoor dat het de ster kon worden bij al zijn concessiehouders in ons land! 67 exemplaren van de allereerste productielichting van de nieuwe 2 Reeks Active Tourer werden rechtstreeks verscheept vanuit de fabriek in Leipzig naar de Belgische BMW-concessies. 

Meer gestileerd

Van bij de eerste oogopslag onderscheidt de nieuwe 2 Reeks Active Tourer zich van zijn voorganger door zijn grote grille, maar ook door zijn dynamischer getekende look. Dat moet de brave kant van het traditionele monovolumesilhouet doen vergeten...


Wat de proporties betreft, blijft deze nieuwe 2 Reeks Active Tourer vrij compact. Hij mag dan wel de "gezinsmonovolume" van BMW zijn, deze 2 Reeks Active Tourer is nog steeds gebaseerd op het kleine voorwielaangedreven onderstel van de groep dat hij deelt met Mini. Met een lengte van 4.39 m komt hij daardoor in de buurt van de afmetingen van de 'kleine' 1 Reeks (4.32 m).

Alleen als 'korte' 5-zitter

De beschikbare beenruimte voor de passagiers achteraan is daarom nog steeds matig. Genoeg voor kinderen of voor volwassenen die niet vergeten zijn te stoppen met groeien. En daar zal je het mee moeten doen, je zal immers geen lange Gran Tourer van de nieuwe 2 Reeks kunnen bestellen. Die Gran Tourer versie, met zijn verlengde wielbasis en tot 7 zitplaatsen, van de huidige 2 Reeks blijft wel nog tot eind 2022 in de catalogus.

Verschuifbare achterbank, maar...

Praktisch gezien behoudt deze nieuwe generatie 2 Reeks Active Tourer de (over 13 cm) verschuifbare achterbank van zijn voorganger. Maar natuurlijk niet als je kiest voor één van de twee plug-in hybride aandrijvingen die vanaf de zomer worden aangeboden, zoals het geval was met het hier getoonde model.

Als plug-in heeft de nieuwe 2 Reeks Active Tourer nog steeds een vlakke laadvloer. Dat is niet altijd het geval geweest met recente plug-in BMW's, die te kampen hadden met een onpraktische 'verhoging' in hun bagageruimte. De toekomstige 2 Reeks Active Tourer plug-in valt ook op door zijn comfortabele elektrische actieradius van maximaal 80 km WLTP.

'Indrukwekkend' interieur

De generatie-sprong is nog voelbaarder wanneer je achter het stuur kruipt. De 2 Reeks Active Tourer heeft recht op BMW's nieuwe 'Curved Display' met dubbel scherm, dat voor het eerst te zien was op het elektrische vlaggenschip iX. Hier combineert hij een 10,25 duim informatiescherm met een 10,7 duim aanraakscherm. Het geheel is duidelijk verzorgd... In deze opzettelijk uitgepuurde cabine is de iDrive-knop, die al vele jaren een vaste waarde is bij BMW, verdwenen, net als de traditionele versnellingspook. Hierdoor kon de ontwerper een enorme bergruimte tussen de voorzetels vrijmaken.


Prijs?

Als benzine starten de prijzen van de 2 Reeks Active Tourer bij € 34.250 voor de 218i (136 pk). De prijs van de 220i (170 pk) is minimum € 35.250 en die van de 223i (218 pk) € 41.100. De 2 Reeks Active Tourer is er ook als diesel, in 218 d (150 pk), vanaf € 36.300. De plug-in hybride versies komen officieel op de markt in de zomer van 2022.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een BMW 2 Reeks? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste BMW 2 Reeks-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Comeback-kid: VW e-Up!

Comeback-kid: VW e-Up!

Volkswagen heeft bevestigd dat het de e-Up!, de elektrische variant van zijn kleine stadswagen, opnieuw in productie neemt. Het stopte eind 2020 met het model te bouwen, maar komt nu dus terug op die beslissing.

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

Brabus stelt een compleet geschifte G-Klasse voor!

De tuner, die meestal extreme projecten voorstelt, stopte niet bij een karrenvracht extra pk’s en een koetswerkkit alleen. Brabus paste zelfs het chassis aan om er een pick-up van te maken!

Volvo XC40 bijgewerkt

Volvo XC40 bijgewerkt

De Zweedse SUV krijgt in het midden van zijn carrière een facelift, maar de esthetische en technologische evoluties zijn miniem.

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Volvo laat de prijs van zijn C40 Recharge met € 10.000 zakken!

Na de elektrische XC40 SUV is nu ook de coupéversie C40 Recharge verkrijgbaar met één enkele elektromotor. Resultaat: meer betaalbare tarieven voor een zo goed als ongewijzigd rijbereik.

Aanbevolen tests voor jou

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

Zoveel kost de Renault Megane E-Tech, de uitsluitend elektrische compacte Fransman

De besteltabellen van de de 100% elektrische versie van het compacte Franse model gaan net op tijd voor Kerst open! Maar hoeveel kost dit grote geschenk je?

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oogverblindend, het interieur van deze ‘unieke’ 911!

Oliesjeiks uit golfstaten en hun auto’s… het is vaak een garantie op ‘unieke’ combinaties. Ook deze Porsche 911 Turbo S uit 1998 stelt niet teleur!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Citroën C3 Pluriel, de goedkoopste cabrio op de markt?

Een cabrio kopen in het putje van de winter, een gek idee? Integendeel: aangezien niemand er op dit moment één wil, is dit het ideale moment om een goede deal te doen! Vandaag buigen we ons over de Citroën C3 Pluriel, waarschijnlijk één van de meest originele cabrio’s van de afgelopen 20 jaar!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Diesel, Automaat

€ 36.127

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 26.490
2020
5.649 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km