Een blik op de Dacia Jogger: (extreem) betaalbare gezinswagen

Net nu 7-zits eenvolumers zoals de Ford Galaxy of Renault Espace ons een voor een verlaten, introduceert Dacia een volledig nieuw model voor grote gezinnen: de Jogger. We kregen de kans om hem meer in detail te leren kennen.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 10 september 2021
  • Lancering
  • 4.122 weergaven

We hebben de Jogger recent nog voorgesteld. De gezinswagen met 5 of 7 zitplaatsen speelt solo slim in de huidige autosector en kent geen echte rivalen, tenzij dan op de tweedehandsmarkt. De technische fiche overlopen is één ding, maar hem in het echt ervaren is iets helemaal anders, geloof ons maar. Klik je (7) gordels vast, want we gaan proberen om hem voor te stellen alsof je er zelf bij was.

Tegelijk groot en klein

Met zijn stijl van een “SUV-break”, tot 7 zitplaatsen en een laadvermogen van 1.819 liter moet de Jogger een grote auto zijn, niet? Toch is Dacia erin geslaagd om al die ruimte te proppen in een compact formaat van slechts 4,55 meter, en dat zie je eraan. Een Toyota Highlander bijvoorbeeld heeft een 100 liter grotere koffer, maar is ook 40 centimeter langer. De wielbasis van 2,8 meter en de wielen op de vier hoeken van de Jogger zoals in een elektrische auto versterken die ‘compacte’ uitstraling van de auto. Deze Dacia is groot vanbinnen, maar lijkt ‘klein’ vanbuiten.

Voorzichtige avonturier in plaats van offroader

Op dit moment heeft de Jogger niet de pretentie om zichzelf een offroader te noemen. Er is geen variant met vierwielaandrijving, en die komt er ook niet. Zijn bodemvrijheid van 20 centimeter geeft hem gewoon de vrijheid om zonder veel schrik een band naast het asfalt te plaatsen. Zo kan hij worden geparkeerd in een veld, een borduur oprijden of een paar meter over een aardewegje rijden alvorens je te voet verder moet.

5 of 7 plaatsen

De Jogger is er met 5 of 7 zitplaatsen. De ankerpunten voor de twee extra stoeltjes worden bij de productie rechtstreeks in het chassis gelast, dus is het onmogelijk om ze nadien toe te voegen. De kleinste versie blijft dus een vijfzitter zonder latere uitbreidingsmogelijkheden. De twee achterste zitjes zijn echter mobiel, zodat het perfect mogelijk is om ze uit de zevenzitter te verwijderen en zo een even grote koffer te bekomen als in de vijfzitter – met de extra veiligheidsgordels voor de achterste plekken. Het is dus belangrijk dat je bij aankoop het juiste model kiest.

Een filmzaal waardig

Elke stoelenrij staat iets hoger dan die ervoor, zoals in een filmzaal. Op die manier genieten alle passagiers een goed zicht, maar moeten ze ook niet met de knieën tegen de kin zitten. De forse hoofdruimte maakt dat niemand het plafond raakt. Dacia heeft ook ruimte vrijgemaakt onder tweede stoelenrij om er je voeten onder te kunnen stoppen. De combinatie van dat alles maakt dat de derde zitrij allesbehalve een noodoplossing is. Volwassenen kunnen er perfect een lang traject overleven. De minst comfortabele zitplaats van de Jogger is uiteindelijk die in het midden van de auto, want die is het smalst.

Ook voor de instap naar achteren heeft Dacia zich van zijn slimste kant laten zien om het praktische met het spaarzame te verzoenen. De middelste stoelen schuiven niet naar voren, maar klappen dicht zoals een portefeuille. Die procedure is wat lastig, zeker wanneer je helemaal achterin zit of wanneer kinderstoeltjes zijn geplaatst, want die moet je dan elke keer wegnemen. Het voordeel is wel dat op die manier veel ruimte vrijkomt om eenvoudig in en uit te kunnen stappen. De grote achterdeuren vergemakkelijken ook de toegang tot de laatste stoelenrij. Je hoeft je helemaal niet in bochten te wringen om er te geraken.

Naar wens moduleerbaar

Alle stoelen kunnen uit de Jogger worden verwijderd om een laadruimte vrij te maken van 1.819 liter. De 2 zitjes in de koffer laten zich zonder veel moeite uitnemen. Ze wegen een tiental kilo en zijn handzaam, zodat bijna iedereen ze kan verzetten. Hetzelfde geldt voor de tweede rij. De stoelen daar zijn even zwaar als die in de koffer. De tweezitsbank is wat lastiger te tillen met zijn 22 kilo, maar onmogelijk is het niet.

Voor iedereen

De opvolger van de Logan MCV, Dokker en Lodgy is de grootste uitdrukking van het CMF-B-platform van de Sandero Stepway. Hij neemt er trouwens een paar slimmigheden van over. Zo kunnen zijn dakrails draaien om een dwarse positie in te nemen en tot 80 beweeglijke kilo’s te torsen. Je kan dus probleemloos een dakkoffer of -tent monteren.

Ondanks het beperkte motorenpalet heeft Dacia voor elk wat wils. Kilometervreters kiezen voor het blok op benzine en LPG, dat uit zijn twee tanks meer dan 1.000 kilometer rijbereik kan halen. De 100 pk van deze motor volstaan ruimschoots om de ongeveer 1,3 ton zware wagen te bewegen.

De Roemeense catalogus telt verder een nieuw benzineblok van 110 pk. Wie de voorkeur geeft aan een automaat, moet kiezen voor de hybride variant met 140 pk. Die komt in 2023 en is er enkel met deze overbrenging.

Wat zou een close-up zijn zonder wat pittige extra informatie, zoals bijvoorbeeld de prijs van deze Jogger? Die is voor België helaas nog niet gekend. In Frankrijk belooft Dacia echter een startprijs van minder dan 15.000 euro. We mogen aan deze kant van de grens dus een vergelijkbare situering verwachten, waardoor hij – met voorsprong – de goedkoopste zevenzitter op de markt is.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Dacia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Dacia zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen op weg om Tesla in te halen

Volkswagen op weg om Tesla in te halen

Tegen 2025 kan de Duitse reus de grootste constructeur van elektrische auto’s ter wereld worden.

16/09/2021 Meer lezen
Toyota RAV4: klaar voor het avontuur

Toyota RAV4: klaar voor het avontuur

De RAV4 ondergaat binnenkort een lichte facelift. Hij maakt meteen van de gelegenheid gebruik om de nieuwe variant “Adventure” te introduceren met een specifieke look.

15/09/2021 Meer lezen
Mercedes trekt stekker uit plug-inhybrides

Mercedes trekt stekker uit plug-inhybrides

Hoewel de constructeur recent nog een aantal nieuwe PHEV’s heeft aangekondigd, wordt de ontwikkeling van dit type aandrijflijn gestaakt.

15/09/2021 Meer lezen
Porsche gaat racen op synthetische brandstof

Porsche gaat racen op synthetische brandstof

Maar of dat nu echt zo ecologisch is…?

15/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De Fabia is een technische kloon van de VW Polo, maar traditioneel is hij ook wat minder verfijnd en goedkoper. Deze nieuwe generatie wordt echter burgerlijker en groeit fors, zodat hij zijn VW-neef in de schaduw kan zetten.

23/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Porsche Boxster 986, vanaf 7.500 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Porsche Boxster 986, vanaf 7.500 euro

Begin de jaren ’90 stond Porsche aan de rand van de afgrond. Voor een dosis zuurstof stak het merk al zijn middelen in een nieuw instapproduct: de Boxster, een soort mini-911, die sommige puristen in de gordijnen joeg. Maar hij gaf de bankrekening van het merk wel nieuwe energie. Vandaag kan je een Boxster op de kop tikken voor een schijntje. Is dit het moment om ervan te profiteren?

23/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Manueel

€ 21.135
2021

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km