Een Renault 4L als “openluchtkamer”

Voor de 60ste verjaardag van het model gaf de Franse designer Matthieu Lehanneur een nieuwe invulling aan het icoon, met een mix van auto en architectuur. En dat in een 100 % elektrische concept car.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 25 oktober 2021
  • Straf
  • 4.334 weergaven

Het is nog even wachten op de moderne reïncarnatie van de 4L van Renault. De ‘4ever’ komt later op de markt. Maar voor de 60ste verjaardag van zijn mythische model toont de Franse autobouwer ons toch al een concept car van de hand van designer Mathieu Lehanneur. Hij is gebaseerd op een model van de eerste generatie en wordt ‘Suite N°4’ gedoopt. Hoewel deze kamer niet even groot is als sommige 5 sterren-paleizen, kan ze wel overal opgesteld worden: op het strand, in de bergen, op het platteland… Vrijheid als luxe!

Een glaspartij als in een kunstatelier

Maar geen privacy. Vanaf de B-stijl werd de volledige achterkant van de auto vervangen door een grote glaspartij, zoals in het atelier van een kunstenaar. Die glaspartij volgt de oorspronkelijke vormen van de klassieke 4L. Op het dak zitten zonnepanelen die een deel van het licht doorlaten en tegelijkertijd de batterijen van de Franse wagen opladen. Want die is niet enkel getransformeerd tot hotelkamer, het icoon van Renault wordt ook 100 % elektrisch.  

Kamer met terras 

Niet enkel de achterkant is trouwens aangepast. Ook de voorkant evolueert, zij het eerder beperkt. Het radiatorrooster werd vervangen door een groot stuk gepolijst aluminium. Het interieur is ook wat soberder uitgevoerd. De koffer en de achterste zetelrij hebben plaatsgemaakt voor de ‘kamer’ terwijl de voorkant volledig bekleed is met geel velours. De ‘finishing touch’ van de designer: een uitschuifbaar platform onder de bodem achteraan, dat dienst doet als… klein terras! Als dat geen 5 sterren waard is...

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati MC20 Cielo, de dakloze Nettuno!

Maserati MC20 Cielo, de dakloze Nettuno!

Het dak van de MC20 gaat er in 12 seconden af om volop te kunnen genieten van de melodie van de 630 pk sterke Nettuno V6!

Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

VIDEO – Suzuki Vision Gran Turismo: bloedmooi en 432 pk sterk!

VIDEO – Suzuki Vision Gran Turismo: bloedmooi en 432 pk sterk!

En je kan er zelf mee rijden! Virtueel welteverstaan, in de 1.15-update van Gran Turismo 7.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Ford test ‘geofencing’ voor snelheidsbeperkingen

Ford test ‘geofencing’ voor snelheidsbeperkingen

Het systeem zorgt ervoor dat auto’s zich in bepaalde zones automatisch aan de maximumsnelheid houden.

De 5 minst dure, meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

De 5 minst dure, meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Zin om meteen een Tesla te kopen zonder je bankrekening te ruïneren? Deze 5 exemplaren van de Model S zijn meteen beschikbaar voor minder dan de kost van een Model 3!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km