Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Chinees of Vietnamees... moeten de Europese autobouwers zich zorgen maken over deze auto’s?
Het Franse autosalon heeft al heel wat verrassingen en nieuwigheden opgeleverd. Maar naast de concept cars en andere premières valt één ding op in de wandelgangen: het grote aantal Aziatische auto's! En de getoonde voertuigen weten te verrassen. Maar kunnen ze echt een vuist maken tegen de Europeanen wat afwerking, prestaties en prijs betreft?
Build Your Dreams, die kennen we, want we hebben de eerste 3 elektrische modellen van het merk die voor Europa bestemd zijn al getest. En we waren positief verrast! Goed afgewerkt en efficiënt: ze hebben alles om de Europeanen te overtuigen. BYD maakte van het Salon van Parijs gebruik om de Seal voor te stellen, een berline die de concurrentie aangaat met de Model 3, met meer dan 500 pk en een rijbereik van ongeveer 700 km. De prijs van het model is nog onbekend, in tegenstelling tot die van de andere modellen. Ze zijn niet goedkoop, zoals de kleinere Atto 3 SUV met een prijs die in België begint bij €45.990!
Ook in dit geval is het niet onze eerste ontmoeting met de Chinese groep. We zagen het merk al in München. In tegenstelling tot BYD houdt Great Wall zich niet alleen bezig met 100% elektrische auto's. De Wey Coffee 01 is bijvoorbeeld een plug-in hybride SUV met een 41,8 kWh batterij en een 100% elektrisch rijbereik van 146 km! Opnieuw zijn de presentatie, afwerking en materialen topmerken waardig. Net als zijn vanafprijs: bijna € 60.000!
VinFast is niet Chinees, maar Vietnamees. Het merk kwam naar Parijs met niet minder dan vier 100% elektrische SUV's: de 6, 7, 8 en 9. Die laatste biedt 7 zitplaatsen, een zeldzaamheid vandaag. Ook hier zijn de materialen, afwerkingen en prestaties eersteklas! Het is een SUV met een vermogen tot 408 pk en een rijbereik tot 594 km! De prijzen van de eerste twee modellen op de markt beginnen in Frankrijk aan € 62.000 voor de VF8 en € 82.950 voor de VF9. Niet goedkoop dus...
De tijd van de goedkope Chinese auto's is duidelijk voorbij! Aziatische fabrikanten richten zich op het topsegment met modellen die in staat zijn om de concurrentie aan te gaan met de Europeanen! Anderzijds hebben ze een stevig prijskaartje... Wat de vraag doet rijzen: wie kiest eerder voor één van deze autobouwers zonder merkimago dan voor een Audi, BMW, DS, Lexus of Mercedes? En dan hebben we het nog niet eens gehad over ethiek, oneerlijke concurrentie of gegevensbescherming... Zijn deze buitenlandse autobouwers dan een echte bedreiging voor Europese merken? Misschien nog niet, maar gezien hun kwaliteit zou daar niet veel voor nodig zijn...
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.