Een youngtimer voor minder dan 3.000 euro: de Opel Tigra, jong maar te braaf

Nog niet zo lang geleden durfden autobouwers al eens uit de band springen om hun merkimago te verjongen. Zo bedacht General Motors een sympathieke kleine coupé voor Opel. Loont deze Tigra de moeite als youngtimer?
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 24 juni 2020
  • Divers

Een youngtimer voor minder dan 3.000 euro: de Opel Tigra, jong maar te braaf

In 1993 stelde Opel de concept Tigra voor, een jonge en sympathieke coupé met een fris uiterlijk en een compact formaat. Het publiek applaudisseerde en de directie tekende de cheque: de Tigra stond het volgende jaar al in de Opel-catalogus. Technisch gezien werkte het merk snel en goedkoop: de Corsa leende zijn platform, motoren en zelfs dashboard. Toch was het resultaat tof en de motoren van 1,4 (90 pk) of 1,6 (106 pk) liter maakten hem vlot genoeg. Vanaf het eerste verkoopjaar werd de Tigra de bestverkochte coupé van Europa.

Een youngtimer voor minder dan 3.000 euro: de Opel Tigra, jong maar te braaf

Zijn lijn was jong, de prestaties correct en de prijs eerlijk, maar de Tigra had ook zijn fouten: achterin was enkel plaats voor kleine kinderen over korte trajecten, het Corsa-platform was niet scheutig op een gespierde rijstijl en het interieur was gruwelijk saai. Na een paar jaar kelderden de verkoopcijfers snel. Opel leek daar niet veel aan te willen doen en liet het model nagenoeg ongewijzigd verder ploeteren tot in 2001, toen hij uit productie ging. Drie jaar later stelde het merk verrassend genoeg een nieuwe Tigra voor. Deze keer was het echter een tweezits cabriolet met een hard wegklapdak.

Een youngtimer voor minder dan 3.000 euro: de Opel Tigra, jong maar te braaf

Vandaag is niemand nog in de Tigra geïnteresseerd en vind je eenvoudig een exemplaar voor 3.500 of zelfs 3.000 euro. De motoren uit de Corsa GSi zijn solide maar presteren hier minder goed omdat de Tigra zwaarder was. Het was een mooie auto die in bochten echter niet opgewassen was tegen de veel dynamischer rijdende Ford Puma.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km