Een zelfrijdende Ferrari? Nooit!

Dat heeft de CEO van de autobouwer met de hand op het hart beloofd.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 20 juni 2022
  • Sector
  • 1.572 weergaven

Er sneuvelen de laatste tijd heel wat heilige huisjes, ook bij Ferrari. Terwijl je een decennium geleden waarschijnlijk nog wakker werd met een paardenkop in je bed als je een elektrische Ferrari durfde suggereren, heeft het bedrijf vorige week aangekondigd dat het een nieuwe fabriek zou bouwen speciaal voor batterij-auto’s. En ook de tot voor kort ondenkbare SUV van het merk met het steigerende paard komt eraan. Maar één ding komt er écht nooit…

De mens centraal

Volgens Ferrari-CEO Benedetto Vigna zal geen enkele klant geld betalen zodat een computer in de auto kan genieten van het rijden. Dat zei hij in een interview met Bloomberg: “We houden het bij Level 2 of Level 2+, we gaan niet naar Level 4 of Level 5 autonoom rijden. Gewoon omdat we willen dat de mens, die we altijd centraal plaatsen, kan genieten van de rij-ervaring.” Over wat die niveaus precies betekenen, publiceerden we eerder een artikel.

Ferrari zal dus wel verregaande rijhulpsystemen introduceren in zijn auto’s, maar je zal als bestuurder altijd zelf de controle over het rijden behouden en dus kunnen genieten van rijplezier. En dat rijplezier heeft blijkbaar heel wat overtuigingskracht. Zo vertelde Vigna tijdens een persconferentie eerder dat hij enkele AI-specialisten die Ferrari wilden overtuigen van autonoom rijden, trakteerde op een ritje rond het Fiorano-circuit met een testpiloot van het merk. Na die ervaring borgen ze volgens de man hun presentatie op...


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ferrari? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ferrari-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km