Einde van de verbrandingsmotor in 2035: Europa hakt de knoop door

De Europese afgevaardigden van de lidstaten hebben donderdagavond een akkoord bereikt.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 28 oktober 2022
  • Sector

Na maanden van aankondigingen en speculaties heeft de Europese Unie eindelijk een akkoord bereikt over het einde van de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren in 2035. Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de 'Green Deal' van de EU, was verheugd over de stap en zei dat het "een sterk signaal is aan de industrie en de consumenten dat Europa op weg is naar emissievrije mobiliteit."

Voor het geval je de vorige etappes gemist hebt: in de donderdagavond goedgekeurde tekst, die in feite gebaseerd is op een voorstel van de Commissie uit juli 2021, is voorzien dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa vanaf 2035 tot nul wordt herleid. Dit zou een definitief einde maken aan de verkoop van nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een benzine- of dieselmotor in de EU en ook aan hybride modellen, ten gunste van 100% elektrische voertuigen.

Hoewel auto's, de belangrijkste vervoerswijze voor Europeanen, verantwoordelijk zijn voor iets minder dan 15% van de totale CO2-uitstoot in de EU, moet de nieuwe verordening helpen om de klimaatdoelstellingen van de EU te bereiken, met name koolstofneutraliteit tegen 2050. Dit is het eerste akkoord over een tekst van het Europese klimaatpakket 'Fit for 55', dat tot doel heeft de uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Het onderschrijft ook de CO2-reductiedoelstelling voor 2030 van -55% voor nieuwe auto's en -50% voor nieuwe bestelwagens ten opzichte van 2021.

Uitzonderingen

Aan nichefabrikanten of autobouwers die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, wordt een vrijstelling verleend, waardoor ze tot 2036 met een verbrandingsmotor mogen worden uitgerust. Deze clausule, die sommigen het 'Ferrari-amendement' noemen, zal vooral ten goede komen aan luxemerken.

Bovendien wordt, onder druk van verschillende landen, waaronder Duitsland, in de tekst de mogelijkheid geopperd om in de toekomst groen licht te geven aan alternatieve technologieën, zoals synthetische brandstoffen of plug-in hybride aandrijvingen, op voorwaarde dat daarmee de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen volledig te bannen, kan worden bereikt.

Ten slotte pleit de Commissie, als reactie op de bezorgdheid van autobouwers over onvoldoende consumentenvraag naar 100% elektrische auto's, nu voor een grote uitbreiding van het aantal oplaadstations, zodat ze om de 60 km op snelwegen worden geïnstalleerd.

Via AFP

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Matt Boitor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km