Einde van de verbrandingsmotor in 2035: Europa hakt de knoop door

De Europese afgevaardigden van de lidstaten hebben donderdagavond een akkoord bereikt.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 28 oktober 2022
  • Sector

Na maanden van aankondigingen en speculaties heeft de Europese Unie eindelijk een akkoord bereikt over het einde van de verkoop van nieuwe voertuigen met verbrandingsmotoren in 2035. Frans Timmermans, vicevoorzitter van de Europese Commissie en verantwoordelijk voor de 'Green Deal' van de EU, was verheugd over de stap en zei dat het "een sterk signaal is aan de industrie en de consumenten dat Europa op weg is naar emissievrije mobiliteit."

Voor het geval je de vorige etappes gemist hebt: in de donderdagavond goedgekeurde tekst, die in feite gebaseerd is op een voorstel van de Commissie uit juli 2021, is voorzien dat de CO2-uitstoot van nieuwe auto's in Europa vanaf 2035 tot nul wordt herleid. Dit zou een definitief einde maken aan de verkoop van nieuwe auto's en lichte bedrijfsvoertuigen met een benzine- of dieselmotor in de EU en ook aan hybride modellen, ten gunste van 100% elektrische voertuigen.

Hoewel auto's, de belangrijkste vervoerswijze voor Europeanen, verantwoordelijk zijn voor iets minder dan 15% van de totale CO2-uitstoot in de EU, moet de nieuwe verordening helpen om de klimaatdoelstellingen van de EU te bereiken, met name koolstofneutraliteit tegen 2050. Dit is het eerste akkoord over een tekst van het Europese klimaatpakket 'Fit for 55', dat tot doel heeft de uitstoot van broeikasgassen in de EU tegen 2030 met ten minste 55% te verminderen ten opzichte van 1990. Het onderschrijft ook de CO2-reductiedoelstelling voor 2030 van -55% voor nieuwe auto's en -50% voor nieuwe bestelwagens ten opzichte van 2021.

Uitzonderingen

Aan nichefabrikanten of autobouwers die minder dan 10.000 voertuigen per jaar produceren, wordt een vrijstelling verleend, waardoor ze tot 2036 met een verbrandingsmotor mogen worden uitgerust. Deze clausule, die sommigen het 'Ferrari-amendement' noemen, zal vooral ten goede komen aan luxemerken.

Bovendien wordt, onder druk van verschillende landen, waaronder Duitsland, in de tekst de mogelijkheid geopperd om in de toekomst groen licht te geven aan alternatieve technologieën, zoals synthetische brandstoffen of plug-in hybride aandrijvingen, op voorwaarde dat daarmee de doelstelling om de uitstoot van broeikasgassen door voertuigen volledig te bannen, kan worden bereikt.

Ten slotte pleit de Commissie, als reactie op de bezorgdheid van autobouwers over onvoldoende consumentenvraag naar 100% elektrische auto's, nu voor een grote uitbreiding van het aantal oplaadstations, zodat ze om de 60 km op snelwegen worden geïnstalleerd.

Via AFP

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: unsplash.com / Matt Boitor.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ferrari Roma gaat uit zijn dak

Ferrari Roma gaat uit zijn dak

De ‘Dolce Vita’ gaat door bij Ferrari, nu ook in open lucht!

D’Ieteren: 75 jaar invoerder van Volkswagen in België

D’Ieteren: 75 jaar invoerder van Volkswagen in België

Op 17 maart 1948 ondertekenen Anciens Établissements D’Ieteren Frères en de Volkswagen-fabriek een invoercontract voor België. Het begin van een lang en spannend avontuur... waarvan nog veel interessante hoofdstukken geschreven zullen worden!

Land Rover viert 75ste verjaardag van de Defender met Lego

Land Rover viert 75ste verjaardag van de Defender met Lego

En voor deze speciale gelegenheid kan je jezelf een verjaardagscadeau kopen in de vorm van een bouwdoos. De bestellingen worden begin april geopend.

De Mazda MX-30 R-EV in 7 cijfers

De Mazda MX-30 R-EV in 7 cijfers

Met deze nieuwe ‘R-EV’-versie van de MX-30 kondigt Mazda de terugkeer aan van de wankelmotor naar de automarkt. We lichten deze originele insteek uit in 7 cijfers.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
32.000 km
€ 28.490
2021
31.314 km