In 2018 zorgde volgens ADAC de
elektronica in auto’s voor 52,1 procent van de pechoproepen die de Duitse mobiliteitsorganisatie
binnenkreeg. 42 procent daarvan had alleen met de batterij te maken. In 1998
zorgden elektronicaproblemen amper voor 31,3 procent van de pechgevallen. Volgens
ADAC komt dat omdat een auto steeds meer elektrische besturingssystemen en
verbruikers heeft, die veel van het batterijmanagement vragen.
Motortechniek verbeterd
Het aantal pechoproepen voor
problemen met het motormanagement is dan weer sterk afgenomen. Zaken als injectie,
sensoren en ontsteking veroorzaakten in 1998 nog 32,5 procent van de pechgevallen,
terwijl dat afgelopen jaar amper nog in 19 procent van de gevallen voorkwam.
Dat komt omdat de motortechniek de afgelopen twintig jaar sterk is verbeterd,
zegt ADAC.
BMW blijkt betrouwbaar
In 2018 bleken vooral verschillende
modeljaren van de BMW 1-Reeks en 3-Reeks betrouwbaar, net als de BMW 2-Reeks,
4-Reeks, X1 en de Mitsubishi Colt. Onderaan de tabel staat de Ford S-Max van
modeljaar 2009: daarvan moesten gemiddeld 113 eigenaars per 1.000 S-Max-modellen
naar ADAC bellen. Ook de Nissan Qashqai van bouwjaar 2015 en 2016 blijkt met 30
en 40 pannes per 1.000 Qashqais hoger te scoren dan gemiddeld.
Nog weinig elektrische auto’s
Elektrische auto’s komen op de
Duitse wegen nog niet zo vaak voor, zegt ADAC. Zij zijn dus maar gering
vertegenwoordigd in de pechstatistieken. In 2018 moest ADAC 400 keer uitrukken
voor pech met een elektrische auto.
De gedetailleerde resultaten van verschillende
bouwjaren voor meer dan 120 modellen vind je (in het Duits) op de website van ADAC.
Over de auteur: Bervoets Wim
Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...