Enjalbert en Boutsen Energy Racing in de voorste rangen van Megane Trophy

  • Piette François
  • 30 maart 2009

 Eenentwintig piloten kruisten in Barcelona de degens tijdens een twee dagen durende collectieve test voor het nieuwe seizoen van de Megane Trophy. Dimitri Enjalbert (Boutsen Energy Racing) wist als beste te scoren voor Jonathan Hirschi (TDS Racing) en verbeterde en passant ook nog eens het ronderecord van de Eurocup Megane Trophy.

Buiten Tech1 Racing, TDS Racing en Team Lompech Sport is dit voor iedereen de eerste kennismaking met de nieuwe Megane Trophy. Op donderdag is het Jonathan Hirschi die het tempo aangeeft. De Zwitserse piloot is duidelijk de snelste en verbetert ronde na ronde zijn chrono’s. Maar toch wordt hem het vuur aan de schenen gelegd door een piloot die terugkeert naar de discipline. Mike Verschuur (Mc Gregor by Equipe Verschuur) weet een bepaald moment zelfs even de leiding te nemen maar Jonathan Hirschi herstelt de situatie en weet zich weer vooraan te hijsen. Met een chrono van 1’51’914 draait hij die morgen de snelste tijd waarbij hij slechts enkele duizenden van het ronderecord van Michaël Rossi verwijderd blijft. Rossi reed in 2008 zijn record (1’51’910) met een die volledig doorontwikkelde auto. Het is meteen duidelijk dat de Nieuwe Megane Trophy heel wat potentieel heeft.

In de namiddag is het heel wat warmer en wordt er minder vooruitgang gemaakt. Wim Beelen (Equipe Verschuur) en Bernhard Ten Brinke (Equipe Verschuur) passen zich het best aan en nemen het commando. Naar het einde van de sessie zijn het echter de Tech1 piloten die de lakens naar zich toe trekken. Eerst neemt Matthieu Cheruy (Tech 1 Racing) de leiding en nadien is het Anthony Tardieu (Tech 1 Racing) die de neus naar voren steekt. Tardieu is een debutant in de serie maar rijdt toch de snelste tijd, zonder evenwel de chrono van Hirschi te benaderen.

Vrijdag staat in het teken van Dimitri Enjalbert die zijn terugkeer naar Boutsen Energy Racing met een klinkende prestatie viert. Enige tijd geleden verdedigde hij de kleuren van het team in de Renault Clio Cup Elf maar ook in de Megane Trophy weet hij al snel het ritme erg hoog te leggen. Ondanks dat zowel het team als de piloot de auto nog maar pas ontdekken draait hij een schitterende 1’51’345 waarmee hij het vorige record naar de prullenmand verwijst.

Piloten en teams concentreren zich in de namiddag op het uittesten van verscheidene afstellingen en oefenen enkele bevoorradingsimulaties. Fabrice Walfisch ((Team Lompech Sport) rijdt haast de ganse tijd vooraan maar uiteindelijk is het Jonathan Hirschi die als eerste de finish overschrijdt.
De beste prestatie van deze twee testdagen gaat op het conto van Dimitri Enjalbert. De Fransman gaat Jonathan Hirschi, Mike Verschuur en Bernard Ten Brink vooraf. De volgende etappe brengt ons op 1 april naar Paul Ricard voor nog twee collectieve testdagen.
Wat ze zeiden :

Dimitri Enjalbert: « Mijn doelstellingen zijn duidelijk. Ik ben blij weer bij Boutsen Energy Racing terecht te kunnen. De sfeer in het team is gewoon de max en met deze beste tijd maken we eigenlijk een perfecte start. Je voelt de dertig extra pk’s goed en in de bochten is de auto performanter. Ik ben echt ongeduldig om al die auto’s met die vleugeldeuren open te zien staan op de startgrid… Dat wordt een prachtig zicht..."

Mike Verschuur : « Ik ben erg tevreden om weer in de Eurocup Megane Trophy te rijden. De races zijn altijd erg spannend en je bent nooit van tevoren zeker wie er zal winnen. Dit seizoen zijn er verscheidene titelkandidaten en nogal wat jonge piloten willen maar al te graag op het hoogste schavotje staan. De basis van de auto is dezelfde wat het me makkelijk maakte om dadelijk het juiste ritme te vinden. We hebben nog wat werk voor de boeg maar ik heb er het grootste vertrouwen in…”

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km