Er sterven opnieuw meer mensen op onze Belgische wegen

Er is een einde gekomen aan de opeenvolgende laagterecords van het aantal verkeersdoden in België. Door een forse toename in Wallonië kwamen er in de eerste drie maanden van dit jaar 121 mensen om het leven bij verkeersongevallen op de Belgische wegen, 14 meer dan in dezelfde periode vorig jaar. "Deze toename komt er na vier jaar van opeenvolgende dalingen", aldus het verkeersveiligheidsinstituut Vias. Ook het aantal letselongevallen en het aantal gewonden gingen in stijgende lijn.

  • VROOM  Team VROOM Team
  • 05 juni 2019

De balans van het aantal verkeersdoden verslechterde vooral in Wallonië: 59 doden, bijna een derde meer dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Er vielen zo evenveel verkeersdoden in Wallonië als in Vlaanderen (ook 59, eentje meer dan begin 2018), hoewel het aantal letselongevallen in Wallonië ruim de helft lager ligt. In het Brussels gewest werden 3 verkeersdoden geteld, tegen 4 in het eerste kwartaal van 2018. Het totale aantal verkeersdoden (+13 procent) steeg ook veel sterker dan het aantal letselongevallen (+2,3 procent, tot 8.494) en het aantal gewonden (+1,6 procent, tot 10.622).

Meer ongevallen met tweewielers

Vias stelde voorts een opvallende stijging vast van het aantal ongevallen met tweewielers: 20 procent meer ongevallen met fietsers, 10 procent meer ongevallen met bromfietsers en 7 procent meer ongevallen met motorfietsers. In Wallonië alleen werden 134 letselongevallen met fietsers geregistreerd, ruim de helft meer dan in de eerste drie maanden van vorig jaar. Er kwamen ook meer fietsers om in het verkeer in Wallonië (7) dan in Vlaanderen (5), waar er nochtans veel meer fietsers zijn.

Weekendongevallen en jonge chauffeurs

Ook het aantal verkeersdoden bij ongevallen tijdens de weekendnachten vertoonde een forse knik omhoog: van 7 naar 20. Beter nieuws komt er van het aantal ongevallen met jonge bestuurders (18-24 jaar), dat nog nooit zo laag lag. Het aantal doden bij die ongevallen steeg dan weer wel lichtjes, van 14 naar 17.

Voorlopige cijfers

Het verkeersveiligheidsinstituut wijst erop dat de cijfers slechts betrekking hebben op drie maanden en dus met de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld. Het is dus afwachten of de evoluties de komende maanden bevestigd worden.

“Tandje bijsteken”

De volgende Vlaamse regering zal nog een tandje moeten bijsteken om het aantal verkeersdoden op de Vlaamse wegen verder terug te dringen. Dat zegt ontslagnemend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA). "Het is duidelijk dat inzake verkeersveiligheid het laaghangend fruit geplukt is in Vlaanderen. We zullen hoger op het laddertje moeten voor een lager dodenaantal", reageert Weyts. "De volgende Vlaamse regering zal moeten doorgaan met doortastend verkeersveiligheidsbeleid."

Wat Vlaanderen betreft, ziet de minister een lichtpunt in de daling van het aantal dodelijke fietsslachtoffers. Hij noemt de toestand in Wallonië daarentegen "zorgwekkend". Ook in Wallonië vielen er in het eerste kwartaal 59 verkeersdoden, maar dat betekent er wel een toename met bijna een derde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: Belga / Kurt Desplenter. Source ©: Belga.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km