De balans van het aantal
verkeersdoden verslechterde vooral in Wallonië: 59 doden, bijna een derde meer
dan in het eerste kwartaal van vorig jaar. Er vielen zo evenveel verkeersdoden
in Wallonië als in Vlaanderen (ook 59, eentje meer dan begin 2018), hoewel het
aantal letselongevallen in Wallonië ruim de helft lager ligt. In het Brussels
gewest werden 3 verkeersdoden geteld, tegen 4 in het eerste kwartaal van 2018. Het
totale aantal verkeersdoden (+13 procent) steeg ook veel sterker dan het aantal
letselongevallen (+2,3 procent, tot 8.494) en het aantal gewonden (+1,6 procent,
tot 10.622).
Meer ongevallen met tweewielers
Vias stelde voorts een opvallende
stijging vast van het aantal ongevallen met tweewielers: 20 procent meer
ongevallen met fietsers, 10 procent meer ongevallen met bromfietsers en 7
procent meer ongevallen met motorfietsers. In Wallonië alleen werden 134
letselongevallen met fietsers geregistreerd, ruim de helft meer dan in de
eerste drie maanden van vorig jaar. Er kwamen ook meer fietsers om in het
verkeer in Wallonië (7) dan in Vlaanderen (5), waar er nochtans veel meer
fietsers zijn.
Weekendongevallen en jonge chauffeurs
Ook het aantal verkeersdoden bij
ongevallen tijdens de weekendnachten vertoonde een forse knik omhoog: van 7
naar 20. Beter nieuws komt er van het aantal ongevallen met jonge bestuurders
(18-24 jaar), dat nog nooit zo laag lag. Het aantal doden bij die ongevallen
steeg dan weer wel lichtjes, van 14 naar 17.
Voorlopige cijfers
Het verkeersveiligheidsinstituut
wijst erop dat de cijfers slechts betrekking hebben op drie maanden en dus met
de nodige voorzichtigheid moeten worden behandeld. Het is dus afwachten of de
evoluties de komende maanden bevestigd worden.
“Tandje bijsteken”
De volgende Vlaamse regering zal nog een tandje moeten
bijsteken om het aantal verkeersdoden op de Vlaamse wegen verder terug te
dringen. Dat zegt ontslagnemend Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts
(N-VA). "Het is duidelijk dat inzake verkeersveiligheid het laaghangend
fruit geplukt is in Vlaanderen. We zullen hoger op het laddertje moeten voor
een lager dodenaantal", reageert Weyts. "De volgende Vlaamse regering
zal moeten doorgaan met doortastend verkeersveiligheidsbeleid."
Wat Vlaanderen betreft, ziet de minister een lichtpunt in
de daling van het aantal dodelijke fietsslachtoffers. Hij noemt de toestand in
Wallonië daarentegen "zorgwekkend". Ook in Wallonië vielen er in het
eerste kwartaal 59 verkeersdoden, maar dat betekent er wel een toename met
bijna een derde in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar.