Er worden minder auto’s verkocht, maar ze brengen meer op!

Zelfs de verkoop van plug-in hybride en elektrische auto’s vertraagt.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 02 augustus 2022
  • Sector

De laatste jaren breken we de verkooprecords, maar dan in de negatieve zin! De volumes zijn immers nog nooit zo laag geweest... Vorige maand daalde de verkoop wereldwijd met 12%. En auto’s die op batterijen rijden, doen het niet beter dan anderen. Ook elektrische auto's en plug-in hybrides zagen hun verkoop met 8% dalen in vergelijking met vorig jaar. Toch boeken de autobouwers mooie financiële resultaten! Hoe is dat mogelijk?

20% duurder! 

Het antwoord is eenvoudig: we kopen minder, maar duurder! In 3 jaar tijd is de gemiddelde prijs van een nieuwe auto met 20% gestegen! Het resultaat is dat de merken winst boeken. Stellantis kondigde een omzetstijging van 17% aan, Volkswagen 5,7% en Ford 19%! En omdat de fabrieken hun productievolume geleidelijk opvoeren, zal deze toename waarschijnlijk niet stoppen. Maar...

Opgepast... 

Een donkere wolk aan de horizon is de kostprijs van grondstoffen. De prijs van lithium is op een jaar tijd met 13% gestegen. En dat is nog niets in vergelijking met de stijging van de prijs van koper met 27%, palladium met 30% en nikkel met bijna 60%! Nu de productievolumes toenemen, zullen deze prijzen niet meteen dalen.

Geen paniek! 

Maar deze stijging baart autobouwers geen zorgen, zegt ook de financieel directeur van VW: "We zijn ervan overtuigd dat we deze prijsverhogingen grotendeels zullen kunnen compenseren en onze positieve trend zullen kunnen aanhouden. Daarom stellen wij onze vooruitzichten naar boven toe bij, op voorwaarde dat het aanbod zich ontwikkelt zoals verwacht. Voor het volledige jaar 2022 mikken we nu op een rendement op de omzet van 4 tot 5%." Hoewel de verkoop op zijn dieptepunt staat, betekent dat niet dat het slecht gaat met de auto-industrie, verre van zelfs!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Sébastien Vanhouche.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km