Euro 7-norm: gaan nieuwe auto's veel duurder worden?

De Europese autoconstructeursvereniging trekt nogmaals aan de alarmbel.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 24 mei 2023
  • Sector

Afgelopen december klaagde de ACEA, de Europese autoconstructeursvereniging, al over het gebrek aan overleg van de Europese Commissie met de sector en ook over de onhaalbare deadline voor de toepassing van de toekomstige Euro 7-norm. Diezelfde constructeurs voelen zich blijkbaar niet gehoord, want ze hebben besloten opnieuw aan de alarmbel te trekken met een duidelijk argument: de hoge kosten die nodig zijn om nieuwe wagens vanaf 2025 aan de norm te laden voldoen, zullen doorgerekend worden aan de klanten.

Hoger dan voorzien

En slecht nieuws voor de Europese automobilisten: de Euro 7-norm brengt 4 tot 10 keer hogere kosten met zich mee dan wat de Commissie op voorhand had voorspeld. Dat blijkt uit een nieuwe studie van Frontier Economics, in opdracht van de ACEA. De Euro 7-norm, die natuurlijk strenger is dan Euro 6, zal de constructeurs ertoe dwingen om zwaar te investeren in het beperken van de uitstoot van de wagens die ze produceren. 

Terwijl de Europese autoriteiten een meerkost van 180 tot 450 euro hadden geschat voor een auto of bestelwagen, zegt de studie van de ACEA dat het om gemiddeld 2.629 euro gaat voor een dieselwagen en 1.862 euro voor een auto op benzine (tegenover respectievelijk 446 en 184 euro volgens de Europese Commissie). Er wordt zelfs gesproken over een bedrag van 11.707 euro voor vrachtwagens! Tenslotte voegt de constructeursvereniging er nog aan toe dat de Euro 7-norm ook indirecte kosten met zich mee zal brengen, zoals een hoger brandstofverbruik.

Is Euronorm 7 dus contraproductief? Luca de Meo, CEO van de Renault-groep, denkt alleszins van wel, hoewel hij tot nu toe een van de meest gematigde betrokkenen was in deze netelige kwestie. 

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Unsplash / Jonathan Gallegos.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km