Vorige maand schreven we al dat de Euro 7-norm voor nieuwe auto’s vanaf 2025 minder streng wordt dan voorzien. Dat bleek toen uit een voorstel dat gelekt was, maar ondertussen heeft de Europese Commissie zijn voorstel officieel gepubliceerd. De Commissie zegt erbij dat de financiële impact voor autokopers beperkt zal blijven tot een meerkost van € 90 tot € 150.
Langer en aantoonbaar properder
De nieuwe norm voorziet een uitstootdaling aan de uitlaat van 35% voor de NOx en 13% voor fijnstof, maar ook voor remmen en banden wordt een fijnstoflimiet opgelegd die dus ook geldt voor elektrische auto’s. Die fijnstofdeeltjes die ontstaat door wrijving moet door de nieuwe norm met 27% teruggedrongen worden. Er komen ook beperkingen op bijkomende stoffen die verbrandingsmotoren uitstoten. Het voorstel moet nog goedgekeurd worden door het Europees Parlement en de Europese raad, dus de definitieve uitwerking zal nog even op zich laten wachten.
Er komen daarnaast nieuwe procedures voor emissietests op de weg met een breder spectrum van situaties (korte ritten, hoge temperaturen, …) om zo de werkelijke uitstoot beter te beperken. Het voorstel wil ook dat de uitstootnormen waaraan nieuwe auto’s moeten voldoen wanneer ze geleverd worden, langer gehaald worden. Voor de Euro 6-norm lag de grens op 5 jaar en 100.000 km, maar voor de Euro 7-norm wordt dat 10 jaar en 200.000 km. Bovendien zal dat digitaal gemonitord worden door sensoren in voertuigen, en dat gedurende de volledige levensduur.
Doelstellingen
Het doel van de Euro 7-norm is volgens de commissie om de impact van het wegverkeer op onze gezondheid en het milieu te beperken tot de overschakeling naar 100% elektrisch in 2035 (en daarna, aangezien de laatste voertuigen met verbrandingsmotoren nog tot 10 jaar later aan de normen moeten voldoen). De beperkingen voor vrachtwagens zullen trouwens strenger zijn om ook hun uitstootimpact nog verder te beperken. Volgens de Commissie zal elke euro die gespendeerd wordt aan technologieën voor de Euro 7-norm zorgen voor een besparing van 5 euro in de kosten voor gezondheidszorg en het milieu.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Henckaerts Arnaud
Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Mercedes - Stellantis.