EuroNCAP: Tesla beter dan Porsche

Hoewel de meeste auto’s die de nieuwe testreeks van EuroNCAP hebben meegemaakt 5 sterren kregen, weet de Tesla Model X zich te onderscheiden… en een beter rapport te halen dan de Porsche Taycan.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 december 2019
  • Sector

De organisatie EuroNCAP heeft eind dit jaar hard doorgewerkt en liefst 13 modellen aan zijn beruchte crashtests onderworpen.

98 %

Vooral de Tesla Model X komt er bijzonder goed uit. De elektrische SUV krijgt namelijk een score van 98 procent voor de bescherming van volwassen inzittenden en 94 procent voor zijn rijhulpsystemen. Fans van Tesla en/of Porsche zullen die cijfers onmiddellijk willen vergelijking met die van de Porsche Taycan, die respectievelijk 85 en 73 procent scoort. Voor de veiligheid van kinderen aan boord doet de Duitser dan weer wat beter dan de Amerikaan, met 83 in plaats van 81 procent: een nipt verschil… dat dan weer wordt uitgebalanceerd door de betere bescherming van zwakke weggebruikers door de Tesla (72 in plaats van 70 procent).

Voor de volledigheid noteren we dat beide modellen in het lijstje staan van auto’s die 5 sterren scoorden, naast de Audi Q7, Renault Captur, Subaru Forester (met ook een heel mooi rapport), Skoda Octavia, Ford Mondeo en Ford Kuga.

Veiligheid als optie

De nieuwe Peugeot 2008 krijgt ook 5 sterren, maar wel enkel wanneer hij is uitgerust met het optionele veiligheidspack “Safety Plus”, zoals dat eerder al het geval was voor zijn kleine broer 208. Zonder dit pack trekt EuroNCAP hem een punt af en scoort de cross-over even goed als de ‘stokoude’ grote eenvolumers Seat Alhambra en VW Sharan.

Drie sterren voor Jeep

FCA krijgt alweer klop bij deze nieuwe testreeks. Deze keer moet de Jeep Renegade tevreden zijn met drie sterren. Van alle modellen die EuroNCAP dit jaar heeft getest, is hij trouwens de enige die minder dan 4 sterren heeft verdiend.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Euro NCAP. Source ©: Euro NCAP.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km