Europa: CO2-uitstoot wagenpark op hoogste peil sinds 2014

In 2018 lag de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark in Europa op 120,5 gram per kilometer, het hoogste cijfer in de laatste vier jaar. De oorzaak van die stijging ligt bij de afnemende vraag naar dieselauto’s en de stijging van het aantal SUV’s. Dat schrijft onderzoeksbureau JATO Dynamics. Tegen 2021 mogen autoconstructeurs in de Europese Unie gemiddeld nog maar 95 gram per kilometer uitstoten.

  • Bervoets Wim
  • 04 maart 2019

Afgelopen jaar stootte het wagenpark in Europa gemiddeld 120,5 gram per kilometer aan CO2 uit. Het gaat om een stijging van 2,4 gram per kilometer tegenover 2017. Dat schrijft onderzoeksbureau JATO Dynamics op basis van cijfers uit 23 Europese landen, waaronder 21 EU-landen, Noorwegen en Zwitserland.

Duitsland vervuilendste EU-land

Het wagenpark in ons land stootte in 2018 gemiddeld 119,3 gram per kilometer aan CO2 uit, een stijging met 4 procent. Het meest vervuilende land is Zwitserland, met 137,3 gram per kilometer (+ 4 procent), het schoonste land Noorwegen, met 72,4 gram per kilometer (-11,4 procent). Duitsland is het EU-land dat de meeste CO2 per kilometer uitstoot: 129,1 gram (+2,9 procent). Portugal is het schoonste EU-land, met 105,4 gram per kilometer (+1,2 procent).

Sinds 2007 nam de gemiddelde CO2-uitstoot langzaam maar zeker af, maar die daling viel in 2016 tegelijk met de vraag naar dieselwagens stil. In 2017 steeg de CO2-uitstoot weer voor het eerst, met 0,3 gram per kilometer. Afgelopen jaar nam de CO2-uitstoot met 2,4 gram per kilometer toe.

Minder diesels, meer SUV’s

Analysebureau JATO Dynamics ziet twee grote redenen voor de stijging. De afname in de vraag naar dieselwagens, door negatieve berichtgeving en overheidsmaatregelen is de belangrijkste oorzaak. Daarnaast kwamen er in 2018 heel wat nieuwe SUV’s op de markt, zegt JATO. Die auto’s verbruiken door hun grotere afmetingen gemiddeld meer dan klassieke modellen. Bovendien zijn SUV’s steeds populairder: 35 procent van de nieuwe inschrijvingen in 2018 was een SUV, aldus het onderzoeksbureau.

95 gram tegen 2021

Tegen 2021 moet de auto-industrie in de Europese Unie de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn nieuwe modellen terugdringen tot 95 gram per kilometer. Van de 20 populairste merken afgelopen jaar is Toyota het best op dreef: de Japanse constructeur haalde in 2018 een gemiddelde CO2-uitstoot van 99,9 gram per kilometer (-1,4 procent tegenover 2017). Mercedes scoort het minst goed: 139,6 gram per kilometer (+10,5 procent).

“Als deze trend zich voortzet en de omschakeling naar alternatieve brandstoffen niet versnelt, zal de auto-industrie meer drastische maatregelen moeten nemen om de kortetermijndoelstellingen te halen”, zegt JATO Dynamics. “De toename van de CO2-uitstoot is verontrustend en betekent slecht nieuws voor de overheid en de meeste constructeurs. In plaats van vooruitgang te boeken zet de industrie een stap achteruit op een moment dat de uitstootnormen strenger worden.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Belga / Dirk Waem. Source ©: Jato Dynamics.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km