Europa: CO2-uitstoot wagenpark op hoogste peil sinds 2014

In 2018 lag de gemiddelde CO2-uitstoot van het wagenpark in Europa op 120,5 gram per kilometer, het hoogste cijfer in de laatste vier jaar. De oorzaak van die stijging ligt bij de afnemende vraag naar dieselauto’s en de stijging van het aantal SUV’s. Dat schrijft onderzoeksbureau JATO Dynamics. Tegen 2021 mogen autoconstructeurs in de Europese Unie gemiddeld nog maar 95 gram per kilometer uitstoten.

  • Bervoets Wim
  • 04 maart 2019

Afgelopen jaar stootte het wagenpark in Europa gemiddeld 120,5 gram per kilometer aan CO2 uit. Het gaat om een stijging van 2,4 gram per kilometer tegenover 2017. Dat schrijft onderzoeksbureau JATO Dynamics op basis van cijfers uit 23 Europese landen, waaronder 21 EU-landen, Noorwegen en Zwitserland.

Duitsland vervuilendste EU-land

Het wagenpark in ons land stootte in 2018 gemiddeld 119,3 gram per kilometer aan CO2 uit, een stijging met 4 procent. Het meest vervuilende land is Zwitserland, met 137,3 gram per kilometer (+ 4 procent), het schoonste land Noorwegen, met 72,4 gram per kilometer (-11,4 procent). Duitsland is het EU-land dat de meeste CO2 per kilometer uitstoot: 129,1 gram (+2,9 procent). Portugal is het schoonste EU-land, met 105,4 gram per kilometer (+1,2 procent).

Sinds 2007 nam de gemiddelde CO2-uitstoot langzaam maar zeker af, maar die daling viel in 2016 tegelijk met de vraag naar dieselwagens stil. In 2017 steeg de CO2-uitstoot weer voor het eerst, met 0,3 gram per kilometer. Afgelopen jaar nam de CO2-uitstoot met 2,4 gram per kilometer toe.

Minder diesels, meer SUV’s

Analysebureau JATO Dynamics ziet twee grote redenen voor de stijging. De afname in de vraag naar dieselwagens, door negatieve berichtgeving en overheidsmaatregelen is de belangrijkste oorzaak. Daarnaast kwamen er in 2018 heel wat nieuwe SUV’s op de markt, zegt JATO. Die auto’s verbruiken door hun grotere afmetingen gemiddeld meer dan klassieke modellen. Bovendien zijn SUV’s steeds populairder: 35 procent van de nieuwe inschrijvingen in 2018 was een SUV, aldus het onderzoeksbureau.

95 gram tegen 2021

Tegen 2021 moet de auto-industrie in de Europese Unie de gemiddelde CO2-uitstoot van zijn nieuwe modellen terugdringen tot 95 gram per kilometer. Van de 20 populairste merken afgelopen jaar is Toyota het best op dreef: de Japanse constructeur haalde in 2018 een gemiddelde CO2-uitstoot van 99,9 gram per kilometer (-1,4 procent tegenover 2017). Mercedes scoort het minst goed: 139,6 gram per kilometer (+10,5 procent).

“Als deze trend zich voortzet en de omschakeling naar alternatieve brandstoffen niet versnelt, zal de auto-industrie meer drastische maatregelen moeten nemen om de kortetermijndoelstellingen te halen”, zegt JATO Dynamics. “De toename van de CO2-uitstoot is verontrustend en betekent slecht nieuws voor de overheid en de meeste constructeurs. In plaats van vooruitgang te boeken zet de industrie een stap achteruit op een moment dat de uitstootnormen strenger worden.”

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: Belga / Dirk Waem. Source ©: Jato Dynamics.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km