Op dit moment krijgt een Amerikaan die een elektrische auto koopt van een autobouwer die minstens 200.000 voertuigen per jaar verkoopt, daarvoor een premie van $ 7.500. Met zijn ‘Build Back Better’ plan wil Joe Biden deze productielimiet opheffen en twee bonuspremies toevoegen onder bepaalde omstandigheden: $ 4.500 als het voertuig “gebouwd wordt door een Amerikaanse autobouwer met een vakbondsvertegenwoordiging” en bijkomend $ 500 als het beschikt over Amerikaanse onderdelen. De totale steun bedraagt in dat geval $ 12.500!
Europa spreekt van discriminatie
Zulke voorwaarden sluiten dus alle Europese merken uit voor deze premie van $ 4.500. Europees commissaris voor de handel, Valdis Dombrovskis, spreekt van discriminatie en “hoopt dat dit niet leidt tot onnodige wrijving of nieuwe belemmeringen in de trans-Atlantische relaties.” En dat zou wel eens kunnen, want binnen 5 jaar zou ook de bonus van $ 7.500 voorbehouden zijn aan Amerikaanse voertuigen.
De EU staat niet alleen!
Ook Canada en Mexico doen hun beklag over het voorstel en zeggen dat ze tegenmaatregelen kunnen nemen als de het voorstel aanvaard wordt. Zelfs niemand minder dan Elon Musk is tegen. Toch zou Tesla opnieuw kunnen genieten van de subsidie van $ 7.500, een recht dat het enkele jaren geleden verloor. Het merk bouwt immers meer dan 200.000 voertuigen per jaar. Op de $ 4.500 moet het daarentegen niet rekenen, aangezien de autobouwer officieel geen vakbond heeft. Wordt het ‘Build Back Better’-plan van Joe Biden toch werkelijkheid, ondanks deze tegenstand? Daarover beslist de Amerikaanse Senaat.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.