Europa: verbrandingsmotoren verboden vanaf 2035

Vanaf 2035 zullen in de Unie enkel nog modellen met nuluitstoot mogen worden verkocht.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juli 2021
  • Sector

De Europese Commissie heeft een reeks voorstellen goedgekeurd om het klimaat te beschermen en koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050. Onder de diverse maatregelen die zijn aangekondigd om de CO2-uitstoot van de Unie te reduceren, vinden we onder meer de doelstelling om “de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent te reduceren tegen 2030 en met 100 procent vanaf 2035” in vergelijking met 2021.

Nuluitstoot

Concreet betekent dit dat in Europa vanaf 2035 enkel nog modellen op de markt zullen mogen komen met een nuluitstoot, dus elektrische wagens of waterstofauto’s. Modellen met een verbrandingsmotor (inclusief hybrides) met een benzine- of dieselmotor zullen tegen dan volledig uit de showrooms verbannen zijn.

60 of 150 kilometer

Om dit doel haalbaar te maken wil de Commissie de lidstaten opleggen om het aantal elektrische oplaadpunten en waterstoftankstations te verhogen. Het reglement voorziet in “oplaad- en tankpunten op regelmatige afstand langs grote verkeersassen: om de 60 kilometer voor elektrisch opladen, om de 150 kilometer voor waterstoftankstations”. Vergeet niet dat vandaag 70 procent van alle oplaadpunten van de EU in slechts drie landen te vinden zijn.

Bevestiging over twee jaar?

Let wel: deze voorstellen van de Europese Commissie moeten nog door het Parlement en de Raad worden goedgekeurd. Dat proces zou zo’n twee jaar in beslag nemen en kan zelfs tot versoepelingen leiden na onderhandelingen. Toch hebben vele autobouwers eerder al aangekondigd dat ze in Europa na 2035 geen modellen met verbrandingsmotor verkopen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km