Europa: verbrandingsmotoren verboden vanaf 2035

Vanaf 2035 zullen in de Unie enkel nog modellen met nuluitstoot mogen worden verkocht.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juli 2021
  • Sector
  • 2.000 weergaven

De Europese Commissie heeft een reeks voorstellen goedgekeurd om het klimaat te beschermen en koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050. Onder de diverse maatregelen die zijn aangekondigd om de CO2-uitstoot van de Unie te reduceren, vinden we onder meer de doelstelling om “de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent te reduceren tegen 2030 en met 100 procent vanaf 2035” in vergelijking met 2021.

Nuluitstoot

Concreet betekent dit dat in Europa vanaf 2035 enkel nog modellen op de markt zullen mogen komen met een nuluitstoot, dus elektrische wagens of waterstofauto’s. Modellen met een verbrandingsmotor (inclusief hybrides) met een benzine- of dieselmotor zullen tegen dan volledig uit de showrooms verbannen zijn.

60 of 150 kilometer

Om dit doel haalbaar te maken wil de Commissie de lidstaten opleggen om het aantal elektrische oplaadpunten en waterstoftankstations te verhogen. Het reglement voorziet in “oplaad- en tankpunten op regelmatige afstand langs grote verkeersassen: om de 60 kilometer voor elektrisch opladen, om de 150 kilometer voor waterstoftankstations”. Vergeet niet dat vandaag 70 procent van alle oplaadpunten van de EU in slechts drie landen te vinden zijn.

Bevestiging over twee jaar?

Let wel: deze voorstellen van de Europese Commissie moeten nog door het Parlement en de Raad worden goedgekeurd. Dat proces zou zo’n twee jaar in beslag nemen en kan zelfs tot versoepelingen leiden na onderhandelingen. Toch hebben vele autobouwers eerder al aangekondigd dat ze in Europa na 2035 geen modellen met verbrandingsmotor verkopen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km