Europa: verbrandingsmotoren verboden vanaf 2035

Vanaf 2035 zullen in de Unie enkel nog modellen met nuluitstoot mogen worden verkocht.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 juli 2021
  • Sector
  • 605 weergaven

De Europese Commissie heeft een reeks voorstellen goedgekeurd om het klimaat te beschermen en koolstofneutraliteit te bereiken tegen 2050. Onder de diverse maatregelen die zijn aangekondigd om de CO2-uitstoot van de Unie te reduceren, vinden we onder meer de doelstelling om “de gemiddelde uitstoot van nieuwe auto’s met 55 procent te reduceren tegen 2030 en met 100 procent vanaf 2035” in vergelijking met 2021.

Nuluitstoot

Concreet betekent dit dat in Europa vanaf 2035 enkel nog modellen op de markt zullen mogen komen met een nuluitstoot, dus elektrische wagens of waterstofauto’s. Modellen met een verbrandingsmotor (inclusief hybrides) met een benzine- of dieselmotor zullen tegen dan volledig uit de showrooms verbannen zijn.

60 of 150 kilometer

Om dit doel haalbaar te maken wil de Commissie de lidstaten opleggen om het aantal elektrische oplaadpunten en waterstoftankstations te verhogen. Het reglement voorziet in “oplaad- en tankpunten op regelmatige afstand langs grote verkeersassen: om de 60 kilometer voor elektrisch opladen, om de 150 kilometer voor waterstoftankstations”. Vergeet niet dat vandaag 70 procent van alle oplaadpunten van de EU in slechts drie landen te vinden zijn.

Bevestiging over twee jaar?

Let wel: deze voorstellen van de Europese Commissie moeten nog door het Parlement en de Raad worden goedgekeurd. Dat proces zou zo’n twee jaar in beslag nemen en kan zelfs tot versoepelingen leiden na onderhandelingen. Toch hebben vele autobouwers eerder al aangekondigd dat ze in Europa na 2035 geen modellen met verbrandingsmotor verkopen.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen heeft enkele schetsen vrijgegeven van zijn pick-up, die volgend jaar verwacht wordt. De Duitse neef van de nieuwe Ford Ranger.

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 30.947
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.450
2021

Diesel, Manueel

€ 23.198
10 km

Diesel, Manueel

€ 20.534
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 18.499
2014
75.000 km

Benzine, Manueel

€ 29.495
2021
12.901 km

Diesel, Automaat

€ 24.750
2019
54.619 km

Diesel, Automaat

€ 15.250
2017
90.731 km