Europees marktaandeel Tesla gekelderd

Maar dat betekent niet dat het slecht gaat met het merk…
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 november 2020
  • Sector

Europees marktaandeel Tesla gekelderd

Matthias Schmidt, een expert gespecialiseerd in marktanalyses rond elektrische voertuigen in Europa, komt met nieuws dat op het eerste gezicht verrassend mag lijken: de dominantie van Tesla op de Europese EV-markt is gekelderd. In het derde trimester van 2019 had de Californische autobouwer op zijn eentje meer dan een derde van de elektrische markt van Europa in handen (33,8 procent marktaandeel), terwijl dat in het derde trimester van 2020 nog maar 13,5 procent was.


Het gaat goed

Gaat het dan zo slecht met Tesla in Europa? Niet echt: de verkoopcijfers van januari tot september zijn weliswaar gedaald van 75.000 vorig jaar naar 63.000 in 2020, maar dat komt omdat de productie in Californië lange tijd hinder heeft ondervonden van de Covid-crisis. Alle auto’s die Tesla voor Europa heeft kunnen bouwen, zijn verkocht. De reden dat het marktaandeel desondanks door drie is gedeeld, is dat de elektrische automarkt hier enorm is gegroeid, waarbij andere spelers zich ook delen van de taart hebben toegeëigend: de VW-groep heeft 87.000 EV’s verkocht in de eerste 9 maand van het jaar en de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi kwam aan 83.000 stuks.

Offensief van VW

Europees marktaandeel Tesla gekelderd
Tesla wil nu ook Model 3’s gaan invoeren vanuit China (het heeft een fabriek in Shanghai) om zijn cijfers in het vierde kwartaal nog wat op te krikken, maar de opgelopen achterstand zal het niet meer kunnen inlopen. In 2021 zal de situatie trouwens niet bepaald keren, want hoewel Tesla nog meer auto’s zal bouwen en verkopen, barst volgend jaar het elektrische offensief van de VW-groep met volle kracht los: de basisversies van de VW ID.3, de SUV ID.4, de Skoda Enyaq en de Audi Q4 e-tron en e-tron GT zijn allemaal reeds bevestigd voor 2021. Ook Mercedes heeft grootse plannen – zij het met kleinere volumes omdat het in de duurdere segmenten actief is – en van BMW mogen we eveneens nog heel wat verwachten. En wanneer de keuze zo hard toeneemt, is de winnaar vooral de consument…

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: Matthias Schmidt.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km