Extreem zeldzame Mercedes te koop

Om te mogen deelnemen aan het FIA GT1 was Mercedes-Benz verplicht om 25 voor de openbare weg gehomologeerde versies te bouwen van zijn CLK-GTR. Nummer 9 wordt op 25 augustus geveild door RM Sotheby’s. Een niet te missen kans voor – uiteraard gefortuneerde – liefhebbers.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 juli 2018

Eind jaren 1990 bekampten de grote automerken elkaar niet enkel op de weg en in de showroom, maar ook op het circuit. Er was destijds namelijk niets opwindender dan de GT1-races. Maar om aan dit kampioenschap deel te mogen nemen, eiste de FIA dat de autoconstructeurs minstens 25 straatlegale modellen afgeleid van de racewagens bouwden en verkochten. Na de McLaren F1 GTR en de Porsche 911 GT1 uit 1995 kwam zo in 1997 de Mercedes-Benz CLK-GTR.

25 straatauto’s

Zoals de regels het vereisten, maakte Mercedes 25 CLK-GTR’s (20 coupés en 5 roadsters) die de openbare weg op mochten. Deze “straatversies” werden aangedreven door een 6.9-V12 van AMG met 612 pk en 775 Nm, wat meer was dan de racers waar ze van waren afgeleid. Daarmee sprintten de klantenauto’s van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en bleven ze doortrekken tot 323 km/u. Destijds werden ze verkocht voor een som die overeenkomt met 1,7 miljoen euro.

Nummer 9

RM Sotheby’s mag nu CLK-GTR nummer 9 veilen tijdens zijn volgende grote evenement, dat wordt georganiseerd in het Californische Monterey. De oorspronkelijk Duitse auto is al eens verkocht aan iemand in Hong Kong, waar hij op 12 jaar tijd slechts… 1.439 kilometer reed. De auto is volgens experts volledig origineel en moet naar schatting 4.250.000 tot 5.250.000 dollar (3,5 à 4,5 miljoen euro) gaan opbrengen. Dus als je nog een paar miljoen rondslingeren hebt en een jeugddroom wil realiseren, dan moet je op 25 augustus naar Monterey om deze veiling mee te pikken.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Patrick Ernzen / RM Sotheby’s .

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km