Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Om te mogen deelnemen aan het FIA GT1 was Mercedes-Benz verplicht om 25 voor de openbare weg gehomologeerde versies te bouwen van zijn CLK-GTR. Nummer 9 wordt op 25 augustus geveild door RM Sotheby’s. Een niet te missen kans voor – uiteraard gefortuneerde – liefhebbers.
Eind jaren 1990 bekampten de grote automerken elkaar niet enkel op de weg en in de showroom, maar ook op het circuit. Er was destijds namelijk niets opwindender dan de GT1-races. Maar om aan dit kampioenschap deel te mogen nemen, eiste de FIA dat de autoconstructeurs minstens 25 straatlegale modellen afgeleid van de racewagens bouwden en verkochten. Na de McLaren F1 GTR en de Porsche 911 GT1 uit 1995 kwam zo in 1997 de Mercedes-Benz CLK-GTR.
25 straatauto’s
Zoals de regels het vereisten, maakte Mercedes 25 CLK-GTR’s (20 coupés en 5 roadsters) die de openbare weg op mochten. Deze “straatversies” werden aangedreven door een 6.9-V12 van AMG met 612 pk en 775 Nm, wat meer was dan de racers waar ze van waren afgeleid. Daarmee sprintten de klantenauto’s van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden en bleven ze doortrekken tot 323 km/u. Destijds werden ze verkocht voor een som die overeenkomt met 1,7 miljoen euro.
Nummer 9
RM Sotheby’s mag nu CLK-GTR nummer 9 veilen tijdens zijn volgende grote evenement, dat wordt georganiseerd in het Californische Monterey. De oorspronkelijk Duitse auto is al eens verkocht aan iemand in Hong Kong, waar hij op 12 jaar tijd slechts… 1.439 kilometer reed. De auto is volgens experts volledig origineel en moet naar schatting 4.250.000 tot 5.250.000 dollar (3,5 à 4,5 miljoen euro) gaan opbrengen. Dus als je nog een paar miljoen rondslingeren hebt en een jeugddroom wil realiseren, dan moet je op 25 augustus naar Monterey om deze veiling mee te pikken.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...