Extreme gebruikskosten: Maserati Biturbo, de fragiele Italiaan

Voor de prijs van een compacte tweedehandsdiesel kan je vandaag iets heel wat exotischer kopen: een Maserati. Maar opgelet: schijn bedriegt.
  • Piette François
  • 06 juni 2017
  • 11 weergaven

In 1975 zette Citroën, dat zelf ten prooi viel aan financiële problemen en met de oliecrisis geconfronteerd werd, Maserati in de uitverkoop. Alejandro de Tomaso kocht het merk over met een opmerkelijk idee: toegankelijkere modellen bouwen voor jonge dynamische kaderleden. Het volgende model moest dus concurreren met de BMW 3-Reeks.

Debuut

De eerste plannen werden uitgewerkt in 1980. Al snel kwamen de ingenieurs op het idee om een kleine turbomotor te gebruiken. Die betaalbare oplossing zorgde voor heel wat vermogen tegen een relatief lage prijs, nam niet zoveel plaats in onder de motorkap en stelde eigenaars van te hoge taksen gerust. Uiteindelijk kwamen er niet een maar twee turbo’s. Een uniek idee voor die tijd.

De motor kwam uit de Merak 2000 maar werd zwaar gewijzigd. De V6 had een ongewone hoek van 90 graden (omdat hij van een V8 was afgeleid), telde drie kleppen per cilinder en was twee liter groot. Met twee turbo’s kon Maserati er 180 pk uit halen. Een ongezien vermogen voor die tijd, dat segment en die afmetingen: de Biturbo was nauwelijks 4,1 meter lang, en ziet er vandaag dus bijzonder compact uit.

Te klassiek chassis?

Het chassis kende een klassiek recept: achterwielaandrijving, manuele vijfversnellingsbak en vier schijfremmen. Er ontbrak een cruciaal element aan deze eerste generatie van de Biturbo: een sperdifferentieel achteraan. Dat volgde pas in 1985.

Old-school achterwielaandrijver

De Maserati Biturbo reed wild. Heel wild zelfs. Brutaal, vergeleken met wat chauffeurs van de moderne generatie sportwagens gewoon zijn. De reden: het “on/off”-karakter van de motor. Onder 3.000 tpm is de Biturbo braaf, misschien zelfs mak. Daarboven wordt het monster brutaal wakker. Het klassieke chassis kan de razernij maar moeilijk beheersen, waardoor je als chauffeur alert moet blijven. En als het regent? Geen denken aan. Neem dan beter de fiets.

Evoluties

Alle evoluties gedetailleerd oplijsten is een huzarenstukje. Onthoud gewoon dat de motor doorheen de jaren verbeterd werd, onder meer dankzij injectie in 1986. Er kwam ook longinhoud bij, met een 2.5 en 2.8 vanaf 1983. In 1988 volgde een evolutie met twee dubbele nokkenassen en 24 kleppen in totaal.

De Biturbo was er niet alleen als tweedeurs. Er was ook een “Spyder”, getekend door Zagato, en een berline. Bovendien waren er ook twee wielbasissen. Afhankelijk van de motor en het koetswerk kreeg de Biturbo een andere benaming. Maar probeer door de bomen het bos maar eens te zien. De 222 E is bijvoorbeeld een tweedeurs met een motor van… 2,8 liter met katalysator. Een 425i is dan weer een vierdeurs met injectie en 2,5 liter.

Vandaag

Opgelet: breekbaar! De Biturbo is vooral in zijn eerste jaargangen met carburator bijzonder fragiel. De motor moet dus bijzonder goed worden behandeld, correct worden warmgereden en afgekoeld (voor de turbo’s). Ook het onderhoud is veeleisend: een oliewissel elke 5.000 kilometer, de kleppen elke 20.000 kilometer en de distributieriem elke drie jaar. Die laatste operatie kost je 1.500 tot 2.000 euro. Erger is de elektronica: die leidt af en toe zijn eigen leven. De Italiaan betrouwbaarder maken is vandaag gelukkig perfect mogelijk, maar kost je weliswaar tussen € 10.000 en € 15.000.

Daar zit het probleem met dit model. Een Biturbo vind je vandaag namelijk op de markt voor € 7.000 tot € 15.000, waardoor de nazorg eigenlijk duurder is dan de aankoop. Een bijkomend probleem is dat heel wat modellen regelmatig in handen vallen van eigenaars die geen geld hebben voor het onderhoud of die weinig respectvol omspringen met de motor. Wees dus bijzonder op je hoede en kijk zeker naar meerdere exemplaren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen op weg om Tesla in te halen

Volkswagen op weg om Tesla in te halen

Tegen 2025 kan de Duitse reus de grootste constructeur van elektrische auto’s ter wereld worden.

16/09/2021 Meer lezen
Toyota RAV4: klaar voor het avontuur

Toyota RAV4: klaar voor het avontuur

De RAV4 ondergaat binnenkort een lichte facelift. Hij maakt meteen van de gelegenheid gebruik om de nieuwe variant “Adventure” te introduceren met een specifieke look.

15/09/2021 Meer lezen
Mercedes trekt stekker uit plug-inhybrides

Mercedes trekt stekker uit plug-inhybrides

Hoewel de constructeur recent nog een aantal nieuwe PHEV’s heeft aangekondigd, wordt de ontwikkeling van dit type aandrijflijn gestaakt.

15/09/2021 Meer lezen
Porsche gaat racen op synthetische brandstof

Porsche gaat racen op synthetische brandstof

Maar of dat nu echt zo ecologisch is…?

15/09/2021 Meer lezen

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Test: Opel Grandland, efficiënte aanpassingen

Opel herziet zijn Grandland en levert geen half werk: nieuw front, nieuw, digitaal interieur en een verbeterde uitrusting en motorenpalet. Volstaat dit om de competitie het hoofd te kunnen blijven bieden?

13/09/2021 Meer lezen
4,1 /5 Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

Eerste test Tesla Model Y: bestseller in de dop?

De Tesla Model Y is al in het voorjaar van 2019 onthuld, maar komt pas nu naar Europa. Heeft die lange wachttijd ertoe geleid dat dit product tot in de puntjes ontwikkeld is?

09/09/2021 Meer lezen
Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

Ford Puma vs Opel Mokka: dynamiek op overschot

De Opel Mokka lijkt een outsider tegenover de Ford Puma, met kaarten die je niet specifiek van de Duitse constructeur zou verwachten: verleiding en emotie. Volstaat dat om de bruisende Puma te onttronen?

30/08/2021 Meer lezen
3,6 /5 Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

Test: Skoda Fabia IV, de grote neef

De Fabia is een technische kloon van de VW Polo, maar traditioneel is hij ook wat minder verfijnd en goedkoper. Deze nieuwe generatie wordt echter burgerlijker en groeit fors, zodat hij zijn VW-neef in de schaduw kan zetten.

23/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Volkswagen Karmann-Ghia Type 14, Porsche voor de armen?

De Volkswagen Karmann-Ghia ziet er bijzonder sexy uit met al zijn welvingen en is nog niets van zijn charme verloren. Velen zien de “Type 14” trouwens als een betaalbare Porsche 356. Wat moet je weten voor je er zelf een aanschaft?

10/09/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Renault Twingo RS, stijgt in waarde

Van 2008 tot 2014 was de Renault Twingo RS het toegangskaartje tot de wereld van Renault Sport. Zijn prijs was toegankelijk, maar dat maakte er zeker geen verslapte sportieveling van, integendeel.

03/09/2021 Meer lezen
Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

Er is een goede reden waarom deze Citroën 2PK op 70.000 euro wordt geschat

De liefhebbers hebben het ongetwijfeld gemerkt: de verkoopwaarde van de Citroën 2PK is de voorbije jaren fors gestegen. Vandaag moet je minstens 10.000 euro ophoesten voor een exemplaar in heel mooie staat. Maar als deze specifieke auto je verleidt, zal je vijf tot zeven keer meer moeten meebrengen. Maar waarom?

24/08/2021 Meer lezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Porsche Boxster 986, vanaf 7.500 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Porsche Boxster 986, vanaf 7.500 euro

Begin de jaren ’90 stond Porsche aan de rand van de afgrond. Voor een dosis zuurstof stak het merk al zijn middelen in een nieuw instapproduct: de Boxster, een soort mini-911, die sommige puristen in de gordijnen joeg. Maar hij gaf de bankrekening van het merk wel nieuwe energie. Vandaag kan je een Boxster op de kop tikken voor een schijntje. Is dit het moment om ervan te profiteren?

23/08/2021 Meer lezen

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

cng, Automaat

€ 27.799

Benzine, Manueel

€ 21.135
2021

Benzine, Automaat

€ 20.999
2020
7 km

Diesel, Manueel

€ 16.475
2021
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 8.990
2010
139.990 km

Benzine, Manueel

€ 13.990
2019
21.000 km

Diesel, Manueel

€ 26.015
2020
40.991 km

Benzine, Manueel

€ 49.999
1996
67.500 km