Extreme gebruikskosten: Maserati Biturbo, de fragiele Italiaan

Voor de prijs van een compacte tweedehandsdiesel kan je vandaag iets heel wat exotischer kopen: een Maserati. Maar opgelet: schijn bedriegt.
  • Piette François
  • 06 juni 2017

In 1975 zette Citroën, dat zelf ten prooi viel aan financiële problemen en met de oliecrisis geconfronteerd werd, Maserati in de uitverkoop. Alejandro de Tomaso kocht het merk over met een opmerkelijk idee: toegankelijkere modellen bouwen voor jonge dynamische kaderleden. Het volgende model moest dus concurreren met de BMW 3-Reeks.

Debuut

De eerste plannen werden uitgewerkt in 1980. Al snel kwamen de ingenieurs op het idee om een kleine turbomotor te gebruiken. Die betaalbare oplossing zorgde voor heel wat vermogen tegen een relatief lage prijs, nam niet zoveel plaats in onder de motorkap en stelde eigenaars van te hoge taksen gerust. Uiteindelijk kwamen er niet een maar twee turbo’s. Een uniek idee voor die tijd.

De motor kwam uit de Merak 2000 maar werd zwaar gewijzigd. De V6 had een ongewone hoek van 90 graden (omdat hij van een V8 was afgeleid), telde drie kleppen per cilinder en was twee liter groot. Met twee turbo’s kon Maserati er 180 pk uit halen. Een ongezien vermogen voor die tijd, dat segment en die afmetingen: de Biturbo was nauwelijks 4,1 meter lang, en ziet er vandaag dus bijzonder compact uit.

Te klassiek chassis?

Het chassis kende een klassiek recept: achterwielaandrijving, manuele vijfversnellingsbak en vier schijfremmen. Er ontbrak een cruciaal element aan deze eerste generatie van de Biturbo: een sperdifferentieel achteraan. Dat volgde pas in 1985.

Old-school achterwielaandrijver

De Maserati Biturbo reed wild. Heel wild zelfs. Brutaal, vergeleken met wat chauffeurs van de moderne generatie sportwagens gewoon zijn. De reden: het “on/off”-karakter van de motor. Onder 3.000 tpm is de Biturbo braaf, misschien zelfs mak. Daarboven wordt het monster brutaal wakker. Het klassieke chassis kan de razernij maar moeilijk beheersen, waardoor je als chauffeur alert moet blijven. En als het regent? Geen denken aan. Neem dan beter de fiets.

Evoluties

Alle evoluties gedetailleerd oplijsten is een huzarenstukje. Onthoud gewoon dat de motor doorheen de jaren verbeterd werd, onder meer dankzij injectie in 1986. Er kwam ook longinhoud bij, met een 2.5 en 2.8 vanaf 1983. In 1988 volgde een evolutie met twee dubbele nokkenassen en 24 kleppen in totaal.

De Biturbo was er niet alleen als tweedeurs. Er was ook een “Spyder”, getekend door Zagato, en een berline. Bovendien waren er ook twee wielbasissen. Afhankelijk van de motor en het koetswerk kreeg de Biturbo een andere benaming. Maar probeer door de bomen het bos maar eens te zien. De 222 E is bijvoorbeeld een tweedeurs met een motor van… 2,8 liter met katalysator. Een 425i is dan weer een vierdeurs met injectie en 2,5 liter.

Vandaag

Opgelet: breekbaar! De Biturbo is vooral in zijn eerste jaargangen met carburator bijzonder fragiel. De motor moet dus bijzonder goed worden behandeld, correct worden warmgereden en afgekoeld (voor de turbo’s). Ook het onderhoud is veeleisend: een oliewissel elke 5.000 kilometer, de kleppen elke 20.000 kilometer en de distributieriem elke drie jaar. Die laatste operatie kost je 1.500 tot 2.000 euro. Erger is de elektronica: die leidt af en toe zijn eigen leven. De Italiaan betrouwbaarder maken is vandaag gelukkig perfect mogelijk, maar kost je weliswaar tussen € 10.000 en € 15.000.

Daar zit het probleem met dit model. Een Biturbo vind je vandaag namelijk op de markt voor € 7.000 tot € 15.000, waardoor de nazorg eigenlijk duurder is dan de aankoop. Een bijkomend probleem is dat heel wat modellen regelmatig in handen vallen van eigenaars die geen geld hebben voor het onderhoud of die weinig respectvol omspringen met de motor. Wees dus bijzonder op je hoede en kijk zeker naar meerdere exemplaren.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

Lexus LX kiest voor giga-radiatorrooster

De Lexus-versie van de Toyota Land Cruiser komt niet naar Europa, maar dat maakt zijn design er niet minder… interessant om.

Mini Moke nu ook elektrisch

Mini Moke nu ook elektrisch

De kleine strandauto was vorig jaar terug op de markt gebracht met een verbrandingsmotor, maar zal vanaf 2022 enkel nog verkrijgbaar zijn in een puur elektrische variant.

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

30.000 banen op de tocht bij Volkswagen?

De CEO en de directie zijn het niet eens over die vraag.

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

LG betaalt General Motors 1,9 miljard dollar schadevergoeding

De batterijfabrikant heeft geen keuze nadat zoveel exemplaren van de Chevrolet Bolt spontaan in brand zijn gevlogen.

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

3,7 /5 Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Test: Lexus NX, comfort aan de stekker

Lexus introduceert de tweede generatie van zijn NX. Zonder een revolutie te ontketenen evolueert hij op nagenoeg elk vlak, en geen klein beetje. Hij biedt zelfs een plug-inhybride versie aan, een grote première voor de Japanse autobouwer.

3,5 /5 Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

Test: MG Marvel R, de strijd gaat voort

De Chinees geworden Britse autobouwer MG lanceert zijn tweede elektrische model na de SUV ZS. Deze keer gaat het om een grotere SUV met futuristische lijnen: de Marvel R. Kan die de Europese markt veroveren?

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

Hyundai Tucson Plug-in vs Jeep Compass 4xe: SUV’s aan de stekker

De populaire Hyundai Tucson en Jeep Compass hebben voortaan allebei een plug-inhybride motorversie om de fleet aan te spreken. Welke van deze twee 4x4’s onder stroom is de meest aantrekkelijke voor dagelijks gebruik?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Te koop: deze BMW Z1 is splinternieuw

Nog een bijzonder stuk op de Bonhams-veiling die op 10 oktober 2021 plaatsvindt in het Zoute. Na de Ferrari F40 met heel weinig kilometers is hier nu een BMW Z1 die… nog nooit heeft gereden.

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Te koop: mysterieuze Ferrari F40 die 30 jaar verborgen is gebleven… in België

Op zijn ondertussen traditionele jaarlijkse veiling van het Zoute (10 oktober 2021) biedt Bonhams een ongelooflijke Ferrari F40 aan, die 30 jaar lang geen daglicht heeft gezien in België.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 16.295
2020
15 km

Benzine, Manueel

€ 23.990
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 33.995
2021
5 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 31.290

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

lpg, Automaat

€ 69.995
2019
31.986 km
€ 44.990
2017
99.850 km

Diesel, Andere

€ 13.998
2018
47.211 km

Diesel, Andere

€ 22.998
2017
63.744 km