Porsche
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Meestal passeren hier onbetaalbare oldtimers de revue, die onder de hamer gaan in exotische locaties. Deze Facel Vega FV1 uit 1955 vormt om twee redenen een uitzondering: zijn prijs is bijna “betaalbaar” en hij staat gewoon te koop bij ons… in België.
Facel, voluit Forges et Ateliers de Constructions d’Eure-et-Loir”, werd opgericht in 1939, en leverde aanvankelijk componenten voor vliegtuigen. Vanaf 1948 kwamen er koetswerken voor luxewagens bij, tot de Fransen in 1954 beslisten om een eigen automerk te beginnen. Facel Vega moest de roemrijke Franse traditie van weleer nieuw leven inblazen.
Op het salon van Parijs datzelfde jaar werd de eerste creatie boven de doopvont gehouden. De Facel Vega FV was een duidelijk Amerikaans geïnspireerde auto. Niet alleen zijn uiterlijk verraadde invloeden van over de oceaan, ook onder de motorkap zat iets Amerikaans: een 4,5 liter grote V8 van DeSoto. Die was gekoppeld aan een tweetrapsautomaat, of optioneel aan een manuele vierversnellingsbak.
De architectuur van de FV was met onder meer een buizenchassis relatief eenvoudig, het gewicht aan de hoge kant: ongeveer 1.800 kilogram. Dat verhinderde de Facel Vega FV niet om een topsnelheid van om en bij 190 km/u te halen en in minder dan 10 seconden naar 100 km/u te sprinten. Het Franse merk bouwde vooral coupés, maar ook enkele cabriolets.
In 1955 werd de cilinderinhoud van de DeSoto-V8 vergroot naar 4,8 liter. De Facel Vega FV werd omgedoopt naar FV1, en nog geen jaar later, in 1956, kreeg hij een 5,4 liter grote V8 onder de kap. Die versie werd FVS genoemd. Er verscheen ook een vierdeurs, de Excellence. In 1959 verscheen de Facel Vega HK500, een nieuwe evolutie van de FVS. Die begon met een 5,8 liter grote Chrysler-V8, maar eindigde uiteindelijk met maar liefst 6,3 liter onder de kap. In 1962 verscheen de aflossing, de Facel Vega Facel II.
Het exemplaar dat in Hasselt wordt geveild, is een FV1 uit 1955. Hij heeft dus de 4,8 liter grote DeSoto-V8 onder de kap, gekoppeld aan een automatische versnellingsbak. Ondanks zijn 63 lentes heeft hij nauwelijks 63.000 kilometer op de teller. Waarom hij nog exclusiever is dan je denkt? Van deze cabrioletversie werden er aanvankelijk slechts zeven exemplaren gebouwd. Nu zouden er nog maar drie van over blijven.
Bieden kan nog tot en met donderdag 8 maart op de website van veilinghuis Vavato uit Sint-Nikklaas, Vavato.com. Het voorlopige hoogste bod staat op het moment dat we dit stukje schrijven op € 330.000. Bijna een koopje voor zo’n stuk exclusieve autogeschiedenis…
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!